Tuesday, March 12

Review 2 - Baju - nikah. resepsi & bertandang

ok skrg free skit..so bleh buat review yg kedua sambil2 memperbanyakkan entry dlm blog ni...ok utk baju kawen...pada awalnya ingat nk sewa je...tp setelah dipikir2 balik..sewa xberbaloi plak..n lgpun aku ni saiz badan kurang proportion..hahaha...so better buat baju sdiri je..xdela terketat sana sini..mengerlip-ngerlap dan sarat barat manik..ataupun mungkin mengalami simptom gatal2 sebab pakai baju sewa..kulit mulus n sensitif sgt konon...hahaha

so untuk baju nikah...yg ni mmg plan nk buat sdiri je..so ada la tggl kenangan dan sekaligus menjadi baju raya tahun yg lalu.. jimat 2 in 1...so utk baju ni...kos yg diperbelanjakan adalah :

untuk buat BAJU KURUNG & BAJU MELAYU
 kain cotton SB Line = RM25 semeter (ni harga lepas diskaun)
 untuk buat KAIN KURUNG & SAMPING
kain cotton LINEN bercorak = RM70 semeter (ni pun harga lepas diskaun)

kain cotton linen tu dibeli dulu..first time tgk dah berkenan..so trus beli...walaupun cdgnya baju nikah nk buat warna cream....n kain tu warna cream kekuningan...tp xpe la..lebih kurang sebab dh suka sgt kat kain dan coraknye..corak dia ala2 songket..aku mmg suka sgt la....mahal skit pun xpela...so kain SB Line tu kitorg jumpa yg warna sgt seakan2..so proceed trus..justeru itu...warna tema baju nikah adalah KUNING CAIR

untuk baju nikah ni..kitorg just buat baju kurung biasa je dan baju melayu teluk belanga..Johor la katakan.....pastu kitorang hantar jahit sulam kerawang kat kiri kanan tgn utk baju kurung dan kat leher utk baju lelaki...kitorang request sulam pakai benang sama warna ngan warna baju...tp hasilnya...adeh~~ada campur2 ijau ngan coklat plak...dan corak kat baju melayu dan kurung tu xsama...



antara lain2 aksesori yg melengkapkan baju nikah kitorang adalah :
kasut perempuan CHARLES&KEITH = beli pakai voucher RM90 kot..ntah xingat
tudung / selendang bunga2 (pun rezki jumpa warna sama) = RM10 beli kat pasar Ahad kt stadium tu
penyangkut / deko2 / anting2 = RM3 beli kat GM Klang
capal lelaki = RM50 beli kt LAT's Collection
songkok baldu = RM50 jugak..pun beli kt LAT's Collection
dan kerongsang ijau nk bg setema ngan corak baju aku : RM9 - GM Klang


dan secara kebetulan...warna kitorang sama ngan warna masjid...haahaha...ok la..utk nikah ni aku ada gak buat Handbouqet...so utk citer2 pasal handbouquet nikah dan tutorial bleh la klik link bawah ni....


sejurus selepas itu, kita trus bercerita mengenai baju untuk resepsi...utk resepsi...warna adalah pilihan dari mak aku..iaitu SALMON PEACH....dan kitorang gabungkan dengan warna coklat gold/ coklat creme...mula2 plan nk gabung dgn warna grey..tp nmpk mcm xsesuai plak..so untuk baju aku..yakni baju perempuan..design adalah  design aku sdiri..tp aku refer gak la kt tenet mana2 yg sesuai...mak aku sound jgn ketat2...so mmg patut pun jgn ketat2...maka aku pilih utk design dr kategori kaftan / jubah...kain aku beli sendiri dan hantar jahit...

BAJU PEREMPUAN
utk buat KAFTAN = RM29 semeter kain chiffon
utk buat BAJU LABUH dlm kaftan = RM22 semeter kain satin silk
utk buat HOOD & LAYER = RM10 semeter kain lace lelong2

BAJU LELAKI
Blazer, Sluar, Stokin, Singlet & Tali Pinggang = RM500 semua beli kat UNIQLO
baju kemeja putih = RM30 SEED

dan aksesori tambahan :
selendang = RM 8 beli kat KIPMART Segamat
inner neck = RM15
rantai manik aku buat sendiri = RM6 (kos)
wedges VINCCI = RM60
kasut laki = pakai yg sedia ada je
tali leher peach = RM30 brand ape xingat beli kt Metrojaya,Mid Valley



ok..sekarang penerangan mengenai baju resepsi kitorang....konsep kononnya nk moden la..xmo pakai songket2, tanjak dan keris tu semua....baru la ada pelbagai konsep dan fesyen...so utk baju lelaki simple je la..semua beli..nk bersiap2 pun kejap je...so utk baju perempuan..siap kemain lama lagi..lama time makeup..time bersiap2 yg leceh skit kat tudung...ok..baju aku tu dalam just baju labuh...kemudian sarungkan dengan kaftan tu..kaftan tu plak berhooded kain lace tu.utk jahit baju ni pun ada kesilapan..tp berjaya diatasi...utk hooded tu..patutnya kain tu labuh n akan berlayer kat bahagian dada bile disarungkan ke kepala...(klau xpaham penerangan ni xpela..aku je yg paham..haha..)..tp masa first try fitting baju..hooded tu just sangkut kat kepala je..takde layer yg tutup dada tu...so agak terkejut la aku bila kelihatan ada objek yg mencanang...hahaha..kaftan tu kain licin..so nmpk sgt ketara n memalukan..so aku g beli kain lace tu lagi suh tailor tu sambung buat layer kat dada..klau tgk btul2 nmpk fake..tp last minit aku decide utk beli selendang utk cover dua kali kat bahagian dada tu...asalnya..just nk pakai inner dan trus sarung hooded tu je...nasib baik mak andam pandai menggayakan tudung tu..so tercover la jahitan layer tu kat bahagian bahu..so nmpk ok!..masa tgh siap2 tu..mak andam sarungkan crown kt kepala..mula2 aku mcm segan je nk ckp xnak pakai crown...tp bila pikir2 balik..ooh! tidak...itu bukan aku...hahaha..so aku trus suh mak andam bukak..dah macam datin2 la plak...erk~~xbleh blah..biar simple2 je..


so inilah hasilnya...berkonsep moden la sgt..hahaha..sila abaikan baju pengapit..diorg xde baju khas..haha... pengapit bidan terjun namanya....haha..dan pengapit aku tu adalah anak sdara aku yg sulung...untuk handbouquet tu..aku buat sdiri jugak..so bleh klik link bawah ni untuk tutorial...jika berminat..


seminggu selepas majlis kat umah aku...majlis bertandang plak...so untuk majlis bertandang ni xbnyk nk citer..semua di uruskan dan di sponsor kebanyakkannya oleh kakak ipar aku...kitorg just hulur2 mana2 yg perlu je...untuk majlis bertandang..temanya PINK & PURPLE....sebab majlis bertandang utk dua pengantin..kitorang dapat warna PURPLE PUTIH....ok..kat sini baju konsep melayu la..baju disewa...untuk baju lelaki mmg baju dh mmg ada..dan baju aku baju tempah baru dan aku org pertama yg pakai...baju kt sini bermanik2 tp xsarat sgt..ok..cantik jugak..tp aku xsuka tudung tu...mcm xkene je...tp ok kot..jgn bnyk citer sgt..ni org sponsor...harus berterima kasih...baju aku dari atas kepala sampai ke kaki semua dr mak andam...laki aku pun sama..cuma dia pakai capal nikah hari tu je...untuk baju ni pun aku fitting masa malam sebelum nikah...ramai sedara mara aku ckp cantik...fitting kt rumah aku je..kakak ipar aku bawak dr Jengka..


bila tgk2 balik..aku rasa ok sgt kitorg dpt warna Purple...klau nk diikutkan kitorg punya yg  Pink tu..adoi~ rasa mcm xbleh masuk ngan warna pink masa mula2 dpt berita yg kitorg punya tema pink...tp last2 tukar..sebab diorang masa kenduri blah pompuan dah warna Purple...so diorg xmo warna sama la...so diorang ambik Pink...baju lelaki ada nmpk perbezaan,,baju perempuan fesyen sama je..so kat sini kitorang pakai tanjak crown semua..siap keris lg...haha...masa pakai baju ni mmg cover perut sgt...hahaha..maklumla baju putih..nk mkn pun berjaga2 takut kotor...ape yg kureng skit kt sini..tudung dia masuk dalam baju sbb nk bg nmpk manik2 kt dada...huhuhuhu....



so ni la kitorg dgn gaya ala2 melayu....hahaha...so dapatlah merasa pakai macam2 baju masa kawen...baju biasa, baju moden2 skit dan baju klasik...warna pun semua lain2..so kt album kawen meriah la skit..hahaha...last skali...ni tambahan je..tp nk citer gak...hahaha...baju masa khatam al-quran..malam sebelum akad nikah...


mula2 plan nk pakai baju kain songket aku..baju lama..warna gold....sebab nmpk matching ngan bunga telor..tp baju tu nmpk mcm xsesuai plak utk khatam quran..so last2 pakai jubah lama..beli masa awal 2011..ada renda2 n corak warna grey..pastu beli tudung RM5 je kat Kipmart Segamat..lg sesuai utk khatam quran..xpayah nak beria2 sangat...ngaji sangkut2 gak...hahaha...


okla tu je...skian..panjang sungguh review aku ni...harap ada yg sudi membaca...hahahaha...terima kasih!..lepas ni review pasal bnd lain plak...bye!

No comments:

Post a Comment