Thursday, April 18

anniversary 2013!


hari ini hari khamis..hari ini 18 April 2013...hari ni aku nk update blog..sebab ape nk update?...sebab hari ni anniversary...anniversary percintaan la sgt...seperti tahun sebelum2nya..xde yg special pun yg dilakukan utk anniversary ni..xde la penting mana pun..bg kitorg la..just ingat gitu2 je..tu pun aku je la yg ingat sbb aku kan pompuan..dia laki..xambik port pun...ahahaha..so bersempena dgn hari ni..aku nk cerita mcm mana kitorg plan utk kawen..hehehe...memandangkan tahun lepas citer pasal detik2 percintaan...hahaha..boleh klik link bawah klau nk baca la..


ok....pada tahun 2010 sejurus selepas abis degree n masing2 mencari kerja..maka kitorg pun mula berpikir utk kawen..laki aku kata nk kawen umur 27...aku xkisah..lg cepat lg bagus...sbb mak aku dh push2 suh kawen...sbb bile dh abis blajar ni..dah ada keje je..dpt gaji..so bleh la kumpul duit utk kawen..kan ke kawen cepat tu lg bagus dr terus2 berhubungan tanpa ada pertalian yg sah..ni kata mak aku la..tp masa tu hidup kitorang pun terumbang-ambing lagi...dapat gaji simpan n buat shopping2....maklumlah..baru merasa duit sdiri...ish3....bila dikenang balik..klau aku xguna duit simpanan aku dulu untuk beli bnd2 xberfaedah..mesti skrg aku bleh buat kitchen cabinet utk umah kitorg..huhuhu...tp brg yg lepas jgn dikenang...kan!kan!kan!

ini adalah antara pembaziran yg telah dilakukan..main nye kejap je..last2 jadi perhiasan sehingga ke hari ini...harga basikal laki aku adalah 5 kali ganda dari harga basikal aku...hahahah...damn! pembaziran...

tamatlah tahun berfoya2 kitorang pada 2010 tu...pada tahun 2011 plak...dlm bulan 3...aku benti keje...laki aku pun sama..kitorg dpt job buat ID & 3D..so kitorang start buat freelance la masa tu secara sepenuh masa...ada sorg kawan lg yg join iaitu Alan...kitorg bahagi kerja aku handle tang planning, alan handle technical drawing & laki aku handle 3D...maka kolaborasi kitorg pada masa tu sgt la membantu kitorg untuk mencari rezki bersama2...seperti biasa..ada klien yg bayar..ada yg x bayar...tp tu semua rezki...klau ada..ada la...klau xde usaha la lagi...dlm masa yg sama..aku ngan laki aku start mengumpul duit syiling dan duit RM1.. ..then laki aku tiba2 je ajak aku tunang...dia bgtau masa birthday aku...hadiah birthday katanya...hahaha..siap tny lg...best tak hadiah tu?? hahaha..mesti la best...aku pun trus ok je la kan...terima hadiah dgn hati yg terbuka...tp masa tu dia xbg bgtau kt mak abah aku lg..sebab dlm perancangan...



selain daripada hadiah ajak kawen...aku jugak dapat hadiah g tgk pesta belon udara ni kt putrajaya 
20 3 2011..aku teringin nk g tgk..n laki aku ni xsuka tmpt2 mcm ni..tp mmg panas pun..sbb masa tu sampai2 dh tghari...kitorg jalan2 kejap je then duk bawah pokok posing2 syok sendiri...



so masa tu kitorg berusaha bersungguh2 la utk mengumpul duit syiling dan duit singgit tu..sbb duit tu yg akan dipakai utk preparation tunang...maklumla..keje sendiri..xbleh nak harap duit dr klien sgt..takut nnt plan2 xjadi...then dalam bulan april baru la kitorg bgtau kt mak bapak masing2 pasal hajat di hati ingin memetik bunga di taman...ahahaha...diorg semua ok n lg seronok la dgr kitorang nk tunang...so kitorang tetapkan tarikh dalam bulan 10...1hb 10 2011...hari sabtu...okla kan...lebih kurang 7 bulan utk buat preparation...walaupun klau diikutkan...tahun 2010 kitorg punya pendapatan dlm keadaan terumbang ambing..tp suka membazir...then 2011 keje sendiri plak..keadaan kitorg bukan terumbang ambing lagi..dah level2 kambing mkn rumput pg..makan rumput ptg..hahaha...tp kitorg mengubah mentaliti kitorg..mungkin bila kita niat utk buat bnd baik..Allah akan tolong permudahkan hidup kitorg..dan Alhamdulillah..kitorang berjaya kumpul duit untuk tunang RM3000 lebih skit...berbekas2 duit tabungan kitorang..siap Alan pun tolong kirakan skali..huhuhu...


kolaborasi 3 serangkai...hahah..ni gambar masa wedding Alin..


maka bertunang la kitorg pada tarikh yg tersebut di atas..1 10 2011...sebelum bertunang tu kitorg dh plan utk tentukan tarikh kahwin gak....so tinggal bgtau kt family je la...masa majlis tunang tu..duit mas kahwin dan duit hantaran mak aku yg tetapkan...queen la katakan..haha..tp abah n abg2 aku proceed....aku xkisah la beberapa yg penting dapat jadik isteri epul~~~auuuuww~ hahaha..dan Alhamdulillah..keluarga epul terima dengan terkejut dan senang hati dan macam xpercaya pun ada...hahaha...sampai 2 ke 3 kali lepas dr majlis tunang tu tny btul ke harga hantaran dan mas kahwin tu....haha...harga2 tu mak aku tentukan berdasarkan perkara2 yg tertentu...











malu plak~~ish~~

so tarikh masa tu kitorg ambik dalam bulan May 2012...tujuh bulan jugak dr tarikh tunang..iaitu tarikh bertungkus lumus untuk mencari rezeki dan buat persiapan...kenduri blah laki..buat untuk 2 pengantin..epul n abg dia..so abg epul dh pilih tarikh kawin dlm pertengahan bulan April..so kitorg decide utk blah laki ambik sebulan selepas abg epul punya kenduri blah pompuan..so keputusannya..kt umah aku 5 5 2012..blah laki 13 5 2012...

persiapan utk kawen penuh dgn pancaroba..hahaha..xdela..biasa2 je..so dengan budget perkahwinan yg tiada..aku plan utk DIY je segala apa yg aku reti n mampu buat utk wedding aku....aku bnyk spend masa kt umah buat bunga telur la..handbouqet la dan macam2 lg la...rasanya2 aku kuar duit xsampai RM500 pun utk deko2 dan brg2 yg aku DIY..pakai yg recycle je dan beli brg2 tambahan skit...family aku mmg suka la aku DIY bnd2 ni..terutamanya bapak aku...sbb family aku xsuka membazir utk buat preparation kawen...sbb bnd2 tu semua mcm pakai buang je..diorg lebih spend kt makanan & doorgift utk tetamu...

laki aku plak sibuk la cari job2 3D...masa tu mmg buat 3D je..sbb Alan dh fly ke London..so xcukup geng nk buat keje2 design ni...masa tu..dapat je payment..kitorg trus beli brg2...bnd pertama yg kitorg setelkan...baju kawen n kad kawen....then dpt payment lg...tu pun 2bulan sebelum kawen baru dpt...kitorg guna buat beli brg2 hantaran plak..berikutnya cukupkan duit hantaran dan beli brg kemas utk batal air sembahyang...



sahabat selamanya~~insyaAllah...=')

maka berlangsunglah majlis pernikahan dan majlis undangan kitorg di bulan May 2012...dan Alhamdulillah...dh hampir2 setahun kitorg berumah tangga...dan salah satu tujuan kitorg mempercepatkan utk kawen..(walaupun cepat setahun je...tp cepat la tu kan..hahah...)...adalah untuk mencari rezki yg berkat...dan janji Allah tu memang benar...walaupun kitorang tidak la kaya raya bersenang lenang melancong kesana kemari...honeymoon pun takde..melainkan ada org sponsor...haahha...tp kitorg happy dan saling rasa melengkapi..ditambah pula dgn kucing2 yg bnyk ini...Alhamdulillah...terima kasih Allah kerana memberi kebahagiaan ini....=')...semoga Allah memberkati hidup kitorg sekeluarga dan mengurniakan ahli baru dalam keluarga ini..amiinnnn...

happy family ^_~


2 comments:

  1. wowow.... anniversary tu... =)

    ko cite bab duit syiling, aku pun teringat, dlu adie nak bg mas kahwin duit syiling... uhuhuh... nasib tak jadi...

    ReplyDelete
  2. hahaha...kitorg punya duit mas kawen pun ada yg pakai duit tabung....syiling skit je la tp..syiling 5 sen...yg lain bnyk duit rm5 sekeping..buruk2 ke kedut2 pun letak je..haha..

    ReplyDelete