There was an error in this gadget

Sunday, March 31

tiada lagi - edisi March

bulan ni...aku telah kehilangan beberapa ekor kucing lagi...setelah pemergian 7 ekor kucing pada bulan February yg lalu...bulan ni...beberapa ekor lagi telah pergi ke rahmat Allah..segala yang berlaku adalah di atas kekuasaan Allah....kerana Dia yg berhak ke atas setiap sesuatu dan Dia tau apa yg terbaik untuk kita semua...sesungguhnya Allah Maha Pengasih lg Maha Penyayang...

Kisah 1 - Baby MINI dimakan semut
awal bulan hari tu..mmg dh nmpk tanda2 mini nk beranak..perut dia dah besar giller..jln pun terhoyong hayang...ni second time mini nk beranak...hari tu dia beranak yg pertama kali..semua anak dia mati dlm tempoh seminggu..sbb dia xpandai jaga...so kali ni..aku mmg pantau dia btul2...sampai la ke saat2 genting dh nmpk tanda2 nk beranak...5Mac...tanda2 mini nk beranak dh sangat ketara...dia dh sibuk2 ikut je mana aku g..n suh teman dia..itu mmg kebiasaan la kucing2 aku nk sentiasa berada dgn mak bidan dia...tp 5hb tu jugak..aku ada meeting kt KL...tp sebab mini dh macam tu..laki aku je g sorang...aku tunggu mini kt umah...sampai ke ptg aku tggu mini..xjugak beranak...lps maghrib aku kene bertolak ke kampung..jengka...sebab bapak mertua aku masuk wad sakit...berat hati aku nk tinggalkan mini...tp apakan daya kene ikut balik kampung gak...so bersedeh dan terpikir2 la mcm mana la mini tu....hati aku mmg xtenteram la masa balik kampung tu...

dipendekkan cerita...aku balik pada 7Mac...sampai2 je umah malam tu...bukak2 pintu semua kucing dh tunggu depan pintu...tgk mini perut dh kempis...aku trus tgk kat kotak..nk cari anak dia...tp xde..mungkin dia dh bawak pindah tempat lain...satu rumah aku cari anak dia kt celah2 semua xjumpa...lama jugak la aku mencari..mini duk diam je mcm xbersemangat..aku dh risau kot2 anak dia ada yg mati...sambil2 masak ikan utk diorg..aku sambung cari lg..sampai la aku nmpk sekumpulan semut ni...ada bnyk giler...aku pun pelik gak..tak penah bnyk mcm tu..kt tengah2 rumah plak tu..bukan kt dapur kt sampah ke...aku pun follow la semut tu...sampai la aku nmpk ada 3 ekor anak kucing yg comel dan dh dibersihkan darahnya semua..kene makan dgn semut2 td...mungkin mini dh beranak 7hb tu...then dia bawak pindah kt almari buku..maybe semut tu ada bau2 darah or tali pusat baby kucing tu then diorg makan...betapa runtunnya hati aku bile tgk..3 ekor baby tu berkumpul mcm tgh tdo...tp penuh semut..bayangkan la..bukan semut biasa..tp semut api...ksian sgt..aku bengang aku trus ambik ridsect sembur semua semut2 tu...aku bersihkan la bangkai anak mini td..ksian~~ada yg dh berlubang2 perutnya..mini nk selamatkan anak2 dia pun xbleh..aku rasa mungkin anak dia baru je kene mkn hari tu..sebab bangkai dia xterut sgt pun...ada skit2 je lubang...aku rasa bersalah sgt...tp apa bleh buat...ajal maut di tgn Allah...aku kene dahulukan dan ikut laki aku balik kampung...

sedeh bile tgk mini...kali ni dia jaga anak dia btul2..bersih dh semua anak dia..dia kumpulkan semua elok2...tp mungkin bukan rezki dia...~~dan bersedeh la mini menghadapi hari2 yg berikutnya...


Kisah 2 - LOBO dan semut
masa aku balik 7Mac tu...Lobo..anak Gupa yg latest..umur dlm lingkungan 4bulan..aku tgk dia je yg tak sambut aku balik mlm tu..dia duk atas krusi dan tgk aku dr jauh je...aku pun g kat dia..tgk mcm ok je...xde tanda dia sakit...mlm tu aku bg mkn..dia xnk mkn...akupun biar je la dia..mungkin dia mamai br bgn tdo kot...then pg esoknya 8Mac...aku cari2 kucing2 aku...dalam 4 adik beradik...Lobo sekor je yg takde..slalunya klau panggil dia akan menyahut..tp xde senyap je...last2 aku cari kat korridor/balkoni...then nmpk dia tengah terbaring kt luar  tgh kene mkn dengan semut...Ya Allah..aku xsangka dia mati...xtau punca..sbb dia ok je..xde sakit ape..dan aku rasa..dia mati kene serang semut api...aku xtau kenapa masa tu ada bnyk giler semut kt umah aku...ksian sgt....penuh satu badan dgn semut..semut tu dtg dr blok sebelah...then aku bersih2kan lah dia..sebelum aku tanam dia ptg tu dgn anak2 mini td...tinggallah adik beradik dia 3 ekor je lg...

lobo yg depan skali...jantan 3..yg kecik skali tu je betina..ni gambar masa diorang baru je bawak pindah masuk umah ni..

walaupun dia kecik lg..tp kehilangan dia pun buat aku terasa..sebab seminggu sebelum tu dia slalu tdo dgn aku...dia manja dgn aku...dulu masa dia berempat..diorang akan main secara bergu..tp bila tgk adik2 dia yg lain..bila 2ekor main sama2 yg sekor lg tgk je...huhuhuh...tp skrg dh ok sebab Dobi dh join diorg...maka..mulai dari hari tu..kitorang jadi anti dgn semut...ada semut je kitorang sembur..xbagi peluang lg dh...semut2 ni masuk dr bahagian luar rumah..mungkin semut2 ni duk dalam dinding bangunan ni kot..bnyk dia mmg sampai kitorg pun kene serang dgn semut slalu...sampai gatal2 dan berbintat...skurang2nya..kita bile kene serang dgn semut bleh gak nk picit or sembur semut tu..tp klau kucing?...diorang xbleh nk buat ape~~

Kisah 3 - kehilangan kucing solehah ~ MINI
klau bulan lepas aku sedeh sgt dgn pemergian Sandy...kali ni..Mini..kucing aku yg sgt rapat dgn Sandy dan aku dah jaga dia selama setahun lebih pegi juga menemui penjaga barunya...sedih sgt rasanya..sebab banyak kenangan dgn mini ni...mini ni anak ketiga Gupa...Mini ni warna dia hitam putih..so aku panggil dia Atam, Kak Tam, Atatam..kadang2 Kakak Mini ataupun Nor Azmini...Mini ni kucing yg indipendence...masa dia kecik2 kt umah sewa dulu..dia slalu kene duk luar umah...sebab slalu buat hal....tp lama2 dia berubah jadik kucing baik...baik sangat..Mini ni ada sifat mcm Sandy..suka duk atas sejadah time org sembahyang...sebab apa aku kata Mini ni solehah...sebabnya..Mini ni suka org bacakan doa utk dia...kadang2 bila dgr org azan je dia dh duduk kt sejadah...Allahuakbar...setiap kali aku solat..dia akan duk kt depan aku..lepas abis solat...aku akan pangkukan dia..dan baca doa2 utk dia sambil usap2...kadang2 sampai tertido..aku just baca surah2 pendek yg aku hafal..maybe dia suka dengar kot...

gambar mini yg terakhir..ptg 5Mac..masa aku tunggu dia nk beranak sgt..

masa Mini nk beranak hari tu..dia mesti nk aku usap2 perut dia sambil baca doa...dan kadang2 aku akan panggil dia..." Atam...nk baca doa x?"....dia trus datang...itulah Mini..kucing paling solehah yg aku ada....lepas dr Mini beranak dan anak dia mati..dia jadik kucing yg xde mood..diam je...mungkin dia sedeh anak dia mati dia xdapat tolong..or ape2 jela..aku pun xtau perasaan kucing mcm mana...2 ke 3 hari lepas tu...aku ada g vet..tanya apa nk buat klau susu badan dia xde kucing minum...vet kata xpe..nanti akan ok sendiri...aku tgk mini pun ok je..so aku xde la buat pape..cuma dia jadik pendiam sgt...dlm hati aku ada terdetik..yg mini ni akan pergi tinggalkan aku gak...masa hari2 terakhir dia nak beranak tu..ntahla..sense aku terhadap kucing2 aku sgt kuat..beberapa hari lepas tu...mini demam..badan dia panas sgt...selera makan pun dh kurang..aku bawak g klinik pada 14Mac..seminggu lepas dia beranak...vet kata dia demam dan ada kuning sikit..bila dah seminggu lepas tu..aku tgk mini xde perbezaan..demam dia dah berkurang..tp sakit kuning dia tu xsembuh2..makin lama makin ketara kuningnya...

ni kaki mini..tp masa dia sakit hari tu..hilang trus warna pink tu..semua jadik warna kuning..huhu..sedeh bila diingatkan balik..

aku xsedap hati sebab mini nmpk makin teruk..taknak makan langsung..last2 aku bawak dia g klinik yg vet dia pakar skit..tp caj nya mahal berganda2 dr vet yg aku slalu pegi...vet tu kata aku terlambat bawak mini..sbb sakit kuning tu dh efek kat bahagian lain..aku ckp la kt vet yg aku dh bwk mini g klinik masa dia sakit peringkat awal..tp ubat dr klinik tu xberi kesan positif langsung..mini kene duk klinik semalaman..sedih rasa nk tinggalkan mini kt klinik..sape nk bacakan doa utk dia..huhuh....esoknya aku ambik mini vet tu kata..kita usaha je..tp ksian kat kucing ni~..so aku dh paham la..so aku bawak balik mini dan jaga dia sambil mengharapkan pertolongan dan keajaiban dr Allah...start dr hari Selasa 26Mac..aku jaga mini 24 jam..mini bleh jalan..cuma xnk mkn..masih lg nk ikut aku solat..nk suh bacakan doa utk dia mcm slalu..klau aku kemana2..mesti rasa nk balik cepat..sbb rasa berat hati sgt nk tgglkan mini...mlm rabu tu aku baca Yassin..mini duk kt pangku aku tu dr mula sampai habis...kebiasannya dia akan baring terlentang menghadap muka aku dan tgn dia akan peluk kt perut aku..ari Khamis..mini nmpk elok skit...tp hari jumaat dan nmpk teruk sgt..tp still bleh jalan..cuma mknnn yg aku suapkan dia mkn skit je..

mini ni xsuka bergambar..kadang2 bila nmpk kamera je dia dh lari..tp klau kamera handfon dia xlari..
so xbanyak gambar2 mini ni..

pagi Sabtu 30Mac..aku bgn siap2kan kucing aku mkn n bg Mini mkn...sbb aku nk g kenduri kawen kawan aku..sedih nk tinggalkan Mini..Mini dh xnk mkn langsung..jalan pun dh tak larat..lgpun skrg musim panas..itu yg buat dia punya sakit makin teruk agaknya...sebelum aku gerak g kenduri kawen tu..aku bacakan doa2 kt dia..aku dh rasa mini dh nk pegi...tp aku positifkan diri gak..masa tu mini duk atas lantai simen..dan aku bukak kan kipas..sbb memang panas sgt..ptg tu aku balik sampai umah dalam pukul 5ptg..dekat 5jam jugak aku tinggalkan mini..balik2 tu tgk mini terbaring atas kapet dh..nmpk mcm tido..selesa je..tp terketar2..mini dah nazak dh masa tu..aku pun terus g kt dia baca2kan doa...then aku solat asar jap dekat dgn mini..abis dr solat aku ambik air utk bg kt mini..sbb nmpk dia mcm haus sangat..aku pun pangku dan suapkan air kat dia..sempat la masuk skit 2 ke 3 titik...sambil tu aku baca doa dan cakap2 kat mini...tp Allah nk tunjuk kat aku akan kebesaranNya dan kekuasaanNya...habis je aku baca doa..dan aku cakap2 kat mini..ayat terakhir tu Mini trus menghembuskan nafasnya yg terakhir..masa tu ujan turun lebat sgt tiba2..aku terkedu..biar btul..Mini trus lembik dalam pangkuan aku...aku dengar dada dia..dah xde denyutan jantung...Allah tunjukkan kt aku saat2 kematian...sedehnya hanya Allah yg tau..kucing2 lain Dobi dan Abu jadik saksi masa tu...siorang pun terkedu dan nmpk takut tiba2..mungkin diorang nmpk apa yg aku xnmpk...dan inilah pertama kali kucing aku mati di pangkuan aku dan aku tunggu sampai ke nafasnya yg terakhir...Allahuakbar...Mini tunggu aku balik baru dia nk pergi...aku rasa xsampai setengah jam aku sampai umah..dan itulah setengah jam yg terkahir utk aku bersama mini...

mini ni kucing gemuk...dia suka tido gaya mcm ni..suka terlentang..sebab tu bila aku pangku dia..dia mesti nk terlentang mcm ni gak sambil usap2 perut dia..

sedeh sgt..sangat tersentuh kt hati aku ni...tiap2 kali solat..aku akan ingat kt dia..bukan aku je..laki aku pun sama..sebab laki aku pun slalu baca doa utk dia...aku pangku mini lama2..sedih btuk rasanya..sampaila keluar air kencing dia..air dr mulut dan hidung dia..aku letak dia..memang sah la mini dh xde...setengah jam lepas tu aku bungkus dia utk ditanamkan..tp ptg tu ujan lg...so baru tghari tadi aku g tanam dia...bangkai dia lembut je..walupun dah lebih 12 jam mati..mcm angkat kucing biasa..xkeras..aku xtau kenapa..tp itulah..kisah kematian kucing solehah aku....dalam hidup aku skrg ni...aku rasa bnyk yg aku blajar dr kucing2 ni...laki aku pun mcm tu gak..dan mungkin ini petunjuk kitorang..Alhamdulillah SubhanAllah...aku redha dengan pemergian kucing2 aku saban hari..tp kesedihan tu pasti ada~~

ni masa first time mini beranak..bila anak2 dia mati..dia menetekkan adik2 dia yg masa tu dah agak besar gak...Dobi Nano dan Cuci..dlm gmbr atas ni pun yg tinggal Dobi je...

Mini masa kecik....tolong aku buat preparation wedding....sekor lg tu adik bradik dia..Nico..mati masa dekat2 tarikh wedding aku...

sekarang ni ketiga2 ekor kucing ni dh xde dah..=,(

PitaPata Cat tickers

mini 01.12.11 - 30.03.13

Akhir kata...entry aku ni just sebagai diari supaya aku xlupa kt kucing2 aku ni..biar la org nk kata aku sycho sgt pasal kucing..tp bg aku..diorang ni sebahagian hidup aku..dunia ni bukan untuk berkawan dgn manusia je..tp saling berkawan sesama makhluk...apa guna akal..klau xdpt menilai dan berfikir... 

Thursday, March 21

16 March is my best day!!!

Alhamdulillah...dipanjangkan usia sehingga ke hari ni...Sabtu lepas genap la usia aku yg ke 27 tahun...hohoho....dah nk dekat ke angka 30 nampaknya....so untuk tahun ni..aku celebrate besday bersama dgn org2 yg tersayang...dgn suami aku, mak dan abah...Alhamdulillah...terima kasih ya Allah...di atas hadiah bersama yg tersayang di sepanjang hari jadi aku...bg aku itu dh cukup bermakna...walaupun xsambut beria-ia..xde hadiah2..tp ada diorg...dan msg dr semua abg2 aku..ngan anak sdara aku nyanyi lagu besday salah lirik...itu semua dah buat aku rasa happy sgt2 dh...=')

dipendekkan cerita..kitorg berempat...g ke Perak pada hari Jumaat ptg...sbb Sabtu ada kenduri sedara kat sana..pada mula2nya..aku xplan nk ikut pun...tp mak dan abah ajak gak ikut sama..sebab hari tu hari besday aku..so kira mcm diorg nk bawak aku jalan2 la...aku mmg suka je dpt jalan2...hahaha..kerja pun dah xbanyak..dan laki aku pun dah free kan masa dia utk g jln2...hehehe...so sampai2 Perak..abah dah booked hotel utk kitorg siap2...free..semua abah tanggung..haha...so kitorg bermalam la kat hotel Tune, Ipoh...kitorg xkuar duit pun...just kluar tenaga utk drive sepanjang jalan tu...so esoknya..hari Sabtu bersamaan dgn besday aku...pagi2 dah kluar dlm pukul 11 utk gerak ke umah org kawen kt Batu Gajah... so duk kat umah org kawen agak lama gak la....dari pukul 1 sampai pukul 4...masa kt kenduri kawen ni la nk jumpa sdara ramai2...n sambil tu mak sibuk duk kenalkan menantu baru dia kt sdara2 yg xdtg kenduri kawen ari tu...hahaha...

pengantin ni masa kecik2 aku main2 ngan dia...bile dah besar mmg klau xjumpa time kawen ni..mmg xkenal la dia ni sdara ke ape...hahaha..yg pompuan tu la sdara aku..umur atas aku stahun...

ni plak hadiah yg aku buatkan untuk pengantin...abah aku request suh letak nama pengantin..so aku buat style mcm ni la plak...satu ucapan Barakallah..n satu lagi nama pengantin...bila tgk nmpk mcm lawa plak...hahaha...puji keje sdiri.....

balik dari kenduri umah org kawen...kitorg singgah Kellie's Castle....tp duk bergambar je kt tepi tu..xmasuk pun...lagipun masa tu tgh panas terik...dulu masa kecik2 aku ada la gak 2 ke 3 kali g situ...so dh besar2 ni g singgah2 bergambo je la....balik dari situ trus g lepak minum kt RTC...sambil singgah solat....pastu trus kan perjalanan pulang...odw balik tu...singgah plak kt RnR Tapah....nk beli jambu..hehehe..dan lepak minum lagi...hahahaha...banyak kali benti makan dan minum...pastu trus la jalan sampai ke Rawang benti solat dan sampai kat Shah Alam dlm pukul 10mlm....

kacang campur ni aku beli kat Kellie's Castle...ini dh dimakan sedikit...agak terkejut..paket besar mcm ni baru RM2....ada lagi rupanya org yg jual murah2...

jambu awet....sedap tp org kata xelok mkn slalu sebab ada bahan kimia la apa la..tp skali skala xpe...hahhahaha...dulu ada warna ijau je...skrg dh buat warna merah...

sampai Shah Alam..bwk mak abah g mkn kat Din Tomyam kat Sri Andalas...lama giler tggu makanan sampai...tp nasib baik makanan dia sedap2...cuma ksian kat mak...mknn yang mak oder xsampai2..sampai mak dah malas nk menunggu....dan akhir sekali balik ke umah...mak dan abah balik ke umah abg aku kt Klang...

akhir kata...besday aku kali ini aktiviti dia jalan2 makan2 dan minum2 je...hahaha...sampai la ke hari Ahad...ape yg aku nk mkn mesti laki aku belikan...semua makanan yg sedap2 bg aku n jarang aku dapat mkn....mcm kacang campur, jambu awet, kerang rebus, aiskrim roti....walaupun benda basic..tp ni la favorite aku...hahaha...so besday aku sgt memuaskan!

last but not least....ada gak la hadiah yg mak abah aku bg...bawak balik dr Segamat..iaitu....


tadaaaa...kad nikah pintar!!!....bapak la lama giler nk tunggu pejabat agama siapkan...aku hantar utk buat masa raya haji...tp baru 2 minggu lepas siap....dh nk stahun dh kot aku kawen..baru dapat...ok tu je....skian!..entry aku yg kurang bermotif...hahahaha

*sebenarnya aku ada bnyk gambar nk upload kt sini...tp apakan daya..semua gambar kt kamera abah..maklumla...aku xde kamera setelah kerosakan kamera yg lepas....huhuhuhu....so ni je la gambar2 yg aku ambik guna fon...blum ada bajet nk beli kamera...~~

Tuesday, March 12

Review 2 - Baju - nikah. resepsi & bertandang

ok skrg free skit..so bleh buat review yg kedua sambil2 memperbanyakkan entry dlm blog ni...ok utk baju kawen...pada awalnya ingat nk sewa je...tp setelah dipikir2 balik..sewa xberbaloi plak..n lgpun aku ni saiz badan kurang proportion..hahaha...so better buat baju sdiri je..xdela terketat sana sini..mengerlip-ngerlap dan sarat barat manik..ataupun mungkin mengalami simptom gatal2 sebab pakai baju sewa..kulit mulus n sensitif sgt konon...hahaha

so untuk baju nikah...yg ni mmg plan nk buat sdiri je..so ada la tggl kenangan dan sekaligus menjadi baju raya tahun yg lalu.. jimat 2 in 1...so utk baju ni...kos yg diperbelanjakan adalah :

untuk buat BAJU KURUNG & BAJU MELAYU
 kain cotton SB Line = RM25 semeter (ni harga lepas diskaun)
 untuk buat KAIN KURUNG & SAMPING
kain cotton LINEN bercorak = RM70 semeter (ni pun harga lepas diskaun)

kain cotton linen tu dibeli dulu..first time tgk dah berkenan..so trus beli...walaupun cdgnya baju nikah nk buat warna cream....n kain tu warna cream kekuningan...tp xpe la..lebih kurang sebab dh suka sgt kat kain dan coraknye..corak dia ala2 songket..aku mmg suka sgt la....mahal skit pun xpela...so kain SB Line tu kitorg jumpa yg warna sgt seakan2..so proceed trus..justeru itu...warna tema baju nikah adalah KUNING CAIR

untuk baju nikah ni..kitorg just buat baju kurung biasa je dan baju melayu teluk belanga..Johor la katakan.....pastu kitorang hantar jahit sulam kerawang kat kiri kanan tgn utk baju kurung dan kat leher utk baju lelaki...kitorang request sulam pakai benang sama warna ngan warna baju...tp hasilnya...adeh~~ada campur2 ijau ngan coklat plak...dan corak kat baju melayu dan kurung tu xsama...



antara lain2 aksesori yg melengkapkan baju nikah kitorang adalah :
kasut perempuan CHARLES&KEITH = beli pakai voucher RM90 kot..ntah xingat
tudung / selendang bunga2 (pun rezki jumpa warna sama) = RM10 beli kat pasar Ahad kt stadium tu
penyangkut / deko2 / anting2 = RM3 beli kat GM Klang
capal lelaki = RM50 beli kt LAT's Collection
songkok baldu = RM50 jugak..pun beli kt LAT's Collection
dan kerongsang ijau nk bg setema ngan corak baju aku : RM9 - GM Klang


dan secara kebetulan...warna kitorang sama ngan warna masjid...haahaha...ok la..utk nikah ni aku ada gak buat Handbouqet...so utk citer2 pasal handbouquet nikah dan tutorial bleh la klik link bawah ni....


sejurus selepas itu, kita trus bercerita mengenai baju untuk resepsi...utk resepsi...warna adalah pilihan dari mak aku..iaitu SALMON PEACH....dan kitorang gabungkan dengan warna coklat gold/ coklat creme...mula2 plan nk gabung dgn warna grey..tp nmpk mcm xsesuai plak..so untuk baju aku..yakni baju perempuan..design adalah  design aku sdiri..tp aku refer gak la kt tenet mana2 yg sesuai...mak aku sound jgn ketat2...so mmg patut pun jgn ketat2...maka aku pilih utk design dr kategori kaftan / jubah...kain aku beli sendiri dan hantar jahit...

BAJU PEREMPUAN
utk buat KAFTAN = RM29 semeter kain chiffon
utk buat BAJU LABUH dlm kaftan = RM22 semeter kain satin silk
utk buat HOOD & LAYER = RM10 semeter kain lace lelong2

BAJU LELAKI
Blazer, Sluar, Stokin, Singlet & Tali Pinggang = RM500 semua beli kat UNIQLO
baju kemeja putih = RM30 SEED

dan aksesori tambahan :
selendang = RM 8 beli kat KIPMART Segamat
inner neck = RM15
rantai manik aku buat sendiri = RM6 (kos)
wedges VINCCI = RM60
kasut laki = pakai yg sedia ada je
tali leher peach = RM30 brand ape xingat beli kt Metrojaya,Mid Valley



ok..sekarang penerangan mengenai baju resepsi kitorang....konsep kononnya nk moden la..xmo pakai songket2, tanjak dan keris tu semua....baru la ada pelbagai konsep dan fesyen...so utk baju lelaki simple je la..semua beli..nk bersiap2 pun kejap je...so utk baju perempuan..siap kemain lama lagi..lama time makeup..time bersiap2 yg leceh skit kat tudung...ok..baju aku tu dalam just baju labuh...kemudian sarungkan dengan kaftan tu..kaftan tu plak berhooded kain lace tu.utk jahit baju ni pun ada kesilapan..tp berjaya diatasi...utk hooded tu..patutnya kain tu labuh n akan berlayer kat bahagian dada bile disarungkan ke kepala...(klau xpaham penerangan ni xpela..aku je yg paham..haha..)..tp masa first try fitting baju..hooded tu just sangkut kat kepala je..takde layer yg tutup dada tu...so agak terkejut la aku bila kelihatan ada objek yg mencanang...hahaha..kaftan tu kain licin..so nmpk sgt ketara n memalukan..so aku g beli kain lace tu lagi suh tailor tu sambung buat layer kat dada..klau tgk btul2 nmpk fake..tp last minit aku decide utk beli selendang utk cover dua kali kat bahagian dada tu...asalnya..just nk pakai inner dan trus sarung hooded tu je...nasib baik mak andam pandai menggayakan tudung tu..so tercover la jahitan layer tu kat bahagian bahu..so nmpk ok!..masa tgh siap2 tu..mak andam sarungkan crown kt kepala..mula2 aku mcm segan je nk ckp xnak pakai crown...tp bila pikir2 balik..ooh! tidak...itu bukan aku...hahaha..so aku trus suh mak andam bukak..dah macam datin2 la plak...erk~~xbleh blah..biar simple2 je..


so inilah hasilnya...berkonsep moden la sgt..hahaha..sila abaikan baju pengapit..diorg xde baju khas..haha... pengapit bidan terjun namanya....haha..dan pengapit aku tu adalah anak sdara aku yg sulung...untuk handbouquet tu..aku buat sdiri jugak..so bleh klik link bawah ni untuk tutorial...jika berminat..


seminggu selepas majlis kat umah aku...majlis bertandang plak...so untuk majlis bertandang ni xbnyk nk citer..semua di uruskan dan di sponsor kebanyakkannya oleh kakak ipar aku...kitorg just hulur2 mana2 yg perlu je...untuk majlis bertandang..temanya PINK & PURPLE....sebab majlis bertandang utk dua pengantin..kitorang dapat warna PURPLE PUTIH....ok..kat sini baju konsep melayu la..baju disewa...untuk baju lelaki mmg baju dh mmg ada..dan baju aku baju tempah baru dan aku org pertama yg pakai...baju kt sini bermanik2 tp xsarat sgt..ok..cantik jugak..tp aku xsuka tudung tu...mcm xkene je...tp ok kot..jgn bnyk citer sgt..ni org sponsor...harus berterima kasih...baju aku dari atas kepala sampai ke kaki semua dr mak andam...laki aku pun sama..cuma dia pakai capal nikah hari tu je...untuk baju ni pun aku fitting masa malam sebelum nikah...ramai sedara mara aku ckp cantik...fitting kt rumah aku je..kakak ipar aku bawak dr Jengka..


bila tgk2 balik..aku rasa ok sgt kitorg dpt warna Purple...klau nk diikutkan kitorg punya yg  Pink tu..adoi~ rasa mcm xbleh masuk ngan warna pink masa mula2 dpt berita yg kitorg punya tema pink...tp last2 tukar..sebab diorang masa kenduri blah pompuan dah warna Purple...so diorg xmo warna sama la...so diorang ambik Pink...baju lelaki ada nmpk perbezaan,,baju perempuan fesyen sama je..so kat sini kitorang pakai tanjak crown semua..siap keris lg...haha...masa pakai baju ni mmg cover perut sgt...hahaha..maklumla baju putih..nk mkn pun berjaga2 takut kotor...ape yg kureng skit kt sini..tudung dia masuk dalam baju sbb nk bg nmpk manik2 kt dada...huhuhuhu....



so ni la kitorg dgn gaya ala2 melayu....hahaha...so dapatlah merasa pakai macam2 baju masa kawen...baju biasa, baju moden2 skit dan baju klasik...warna pun semua lain2..so kt album kawen meriah la skit..hahaha...last skali...ni tambahan je..tp nk citer gak...hahaha...baju masa khatam al-quran..malam sebelum akad nikah...


mula2 plan nk pakai baju kain songket aku..baju lama..warna gold....sebab nmpk matching ngan bunga telor..tp baju tu nmpk mcm xsesuai plak utk khatam quran..so last2 pakai jubah lama..beli masa awal 2011..ada renda2 n corak warna grey..pastu beli tudung RM5 je kat Kipmart Segamat..lg sesuai utk khatam quran..xpayah nak beria2 sangat...ngaji sangkut2 gak...hahaha...


okla tu je...skian..panjang sungguh review aku ni...harap ada yg sudi membaca...hahahaha...terima kasih!..lepas ni review pasal bnd lain plak...bye!