Tuesday, July 8

10 Ramadhan

Alhamdulillah.. dh sampai 10 Ramadhan..semoga amal ibadat kita semua diterima Allah dan mendapat ganjaran berlipat ganda.. pagi ni saja je nak update entry bg menaikkan mood utk buat keje jap lagi.. walaupun sebenarnya dh rasa mengantuk.. huhuhuhu..harap2 rajin berpanjangan... so sepanjang 10 ramadhan ni.. aku masih blum sempat berterawikh kt masjid beramai2.. sebab epul bz kejar dateline keje dia...hari tu masa dia g terawikh...xdapat plak nk follow sbb aku demam..dah lama xdemam..bleh plak time bulan puasa ni demam.. huhu..memang tido je la keje aku sepanjang satu hari tu..bangun utk solat dan berbuka je..dengan keadaan cuaca yg agak panas.. bibir aku dh start kering..badan cepat panas..gigi pun mula berdarah.. tp biasa2 je..dugaan bulan puasa..

So sepanjang 9 hari yg telah berlalu ni.. mmg beli mknn kt bazar je..hari2 dah naik jemu..lgpun dh xmenarik mcm dulu dh mknn kt bazar..so hari ni plan nk g tesco nk beli ape2 bahan mentah...nk masak la plak... lgpun bila makin gemuk ni..hahahaha...nk berjalan kt bazar pun dh malas...hahaha...so bagi memanjangkan entry ni.. aku nk citer pasal persiapan raya..baca je la ye..klau rajin..hahaha

untuk tahun ni baju raya mungkin beli selai je kot..tu pun xsure lg nk beli ke tak.. klau sempat nk jahit sdiri dua baju raya..tu pun kain lama yg mak bagi dan sepasang kain baru kakak ipar aku bg.. dalam perancangan nye hari ni nk start menjahit langsir..langsir lama yg aku repair utk ganti langsir2 kt bilik2 ni... langsir ruang tamu hari tu ada beli...tp bile dh beli mcm x berkenan plak..jahit langsir xambik masa lama..sbb kt umah aku ni..langsir jenis masuk dalam rod je.. tak yah susah2 nk ada pita dan cucuk2 besi tu...

kuih raya plak..mmg xbuat la kot..rumah aku tgh bersepah..tp dah kemas la skit skrg ni.... dan lepas raya akan sambung bersepah balik.. sbb ada keje2 repair umah..waaaah...mcm umah beso sgt je kan.. padahal repair dinding retak je.. hahaha... so raya tahun ni..klau sempat siap dan sempat kemas..baru la aku mengalu2kan kedatangan org ke umah..klau x siap..dtg tahun depan je la ye..tak pun raya haji nnt..hahaha...yela..nk ajak org dtg umah kene la umah dlm keadaan selesa..dan kita pun kene la kemas umah bg sedap mata memandang..rumah ni pun kira aib dan maruah kita jugak..so kena la diambil kira dalam pelbagai aspek..xgitu?..

erm...lagi.. tema warna kitorg tahun ni coklat atau grey kot.. epul teringin sgt nk beli baju melayu kaler grey.. so nnt dh ujung2 puasa bleh la cari baju raya aaron aziz ke kan kt jakel tu...hahahaha... untuk kucing2 aku plak... persiapan diorg ialah...semua kene mandi...utk bln puasa ni br mandi 2 ekor je..nnt lepas dr balik kampung beraya diorg kene mandi utk raya plak..utk ikan puyu aku plak... hari tu mak blanja deko2 dlm akuarium..haha... so raya ni akuarium diorg ada deko2 dan batu2 serba baru..okla... rasanya perenggan last ni dah merepek...so bye! nk update entry lain plak.. 

2 comments:

  1. dugaan ramadhan... hp aku rosakkkk....

    tetiba nak meroyan kat blog ko... T___T

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..buat masa ni ko tgk aku update blog je la..anggap la fon rosak tu nk bg ko cuti dari bermedia sosial..hahaha...g main masak2!!

      Delete