Friday, August 17

cara2 menge'kad' raya

haaaaa....hari ni aku nak share cara2 membuat kad raya...kad raya utk di upload kt fb...kad maya...hehehe...so..kad raya aku ni konsep dia...'feeling2 rumah baru di hari raya'.....hahahha...so bahan2 yg diperlukan...semuanya hanya di hujung jari anda...cari kat internet je....so pilih la barang2 apa yg korg nak utk rumah korg..untuk kad raya aku ni..aku pilih je gambar yg nampak umah ala2 style boutique...mix and match..

ok...tips memilih gambar...pilih gambar yg seketul je...pastu background dia putih...so nnt senang nak crop...tips lagi...cari gambar kt website2 jual furniture..contoh IKEA punya page...hehe...maka kat bawah ni antara gambar yg aku select la...dan aku dh crop siap2...=p

kemudian setting la..besar mana korang nk buat kad maya tu..aku buat ni saiz memanjang..sbb aku nk jadikan cover kt timeline fb aku sepanjang hari raya ni....so aku susun gambar2 tadi jadi macam ni...tips untuk susun gambar....pastikan ada guide line...supaya korg punya furniture nampak tersusun..and propotion... klau nk senang susun..cari gambar yg pandangan hadapan...klau dpt gmbr yg serong ni susah la skit...
dah siap susun...cari la gambar utk buat wall dan floor....klau umah nk pakai cat je..korg just buat kotak je..tp utk aku..aku pilih brick wall...bg nampak ada texture n full skit scene yg aku buat ni...utk floor memang susah nak adjust..so jgn la nk susah2 nk pilih material...pilih cement render je...hahaha..bila pilih floor yg berpattern mcm tiles..klau xreti adjust nmpk gambar tu distort...


tadaaaaaa.....yang ni yang dah siap susun dan letak wall..baru la nampak macam dalam umah skit kan...hahaha.....tp masih kurang menarik....so untuk enhance kan lagi gambar ni...kita tambah plak effect lighting....


tambah la effect lighting tu kat mana2 tempat yg ada lampu...so utk gambar ni..aku highlight kan dekat pokok...kat floor lamp...cahaya tu terpancar ke kerusi n kene skit biasan kat almari buku..haaaa...konon2 la....


ok.....done!....tambah la ape2 aksesori lain...n nk tukar ke mana2 yg x sesuai...aku tukar meja konsol tu n aku tambah basikal ..beg baju..konon2 brg2 nak bawak balik raya...n balik raya naik basikal....?? hahahah...ape2 je la...bg nmpk full n balance  skit...


dah siap semua...kita edit keseluruan gambar....balance kan color..brightness and contrast...dan lain2...so inilah hasil terakhirnya...................SELAMAT HARI RAYA!!!


sekian...cara2 membuat scene interior rumah semasa hari raya....aku buat benda2 ni semua pakai software CANVAS X...aku pny pc xde install photoshop...n aku pun xreti sgt guna photoshop....tp bagi sesiapa yg reti buat 3D...buat je la 3D...ini cuma hasil kerja bagi designer kurang mahir seperti aku...hahaha...ok..bye!! hati2 di jalan raya!!


1 comment:

  1. hahaha.. hebat sey.. canvas da lama tak sentuh.
    selamat hari raya... maaf zahir & batin....

    ReplyDelete