Thursday, October 25

mak bidan!

memandangkan aku ni belum pun lagi preggy....tapi aku tengah prepare2 la dulu...persediaan awal untuk mencari mana2 mak bidan yang sesuai...yang berpengalaman....so 2 hari lepas aku pun search la pasal mak bidan ni kat internet....haaaaaa.....feel2 nak sangat ada baby gitew~~....

ok...aku tipu je..citernya begini...2 hari lepas kucing aku beranak..beranak tgh malam...seperti biasa aku lah yang akan jadi mak bidan kucing2 aku ni.... seminggu sebelum rasa2 mcm dah nak terberanak..aku akan urut2 perut kucing aku...bagi senang beranak kononnya..kucing aku memang akan layan je~~ sedap kot kene urut perut...seperti biasa time aku buat keje dia akan naik kat riba..so tu tandanya memerlukan rawatan pakar...hahaha

ni MINI....kucing yang beranak 2 hari lepas

ok...sambil2 urut perut..kita bleh agak dia dah nak beranak ke lambat lagi..antara tanda2 dia dah nak beranak...tetek kucing yang banyak ni...dalam 8 unit...tapi selalunya hanya 4 ke 6 sahaja yang akan berfungsi dengan betul...so tanda2...rasa tetek diorang ni bengkak..dah keras..sebab dah terkumpul susu...maknanya dalam 2 ke 3 hari la tu...time ni dia akan nampak gelisah and start cari2 tempat atau pusat2 bersalin yang sesuai....

dan tanda kurang lg 24 jam nak terberanak....akan keluar cecair coklat cair ke pink2 sikit kat bahagian....ttuuutt diorang...so prepare je la...time ni kucing aku akan ikut je mana aku pergi...mak bidan la katakan...risau agaknya mak bidan dia pergi tinggalkan dia...haha....maka sebagai mak bidan yg berpengalaman dan berperikemanusiaan...aku akan teman la diorang ni kat pusat bersalin yang dah tersedia...tapi ikut kucing jugak..ada yang jenis degil..taknak  beranak kat tempat yang telah ditetapkan...

berbalik kepada kes 2 hari lepas...kucing aku beranak tengah malam..aku tunggu sampai pukul 3pg...tak beranak2...last2 aku tertido...dan pagi time subuh tengok2 dah beranak 2 ekor..sekor dah mati..tak sempat nak tolong..and sekor lagi baru je lepas...ok...sebab apa anak dia mati?? ini adalah disebabkan..kucing2 aku ni pembersih la sangat~~..so lepas dia beranak..dia akan bersihkan diri dia dulu...maka anak dia terbiar begitu sahaja..lemas dalam kantung dengan uri masih terlekat dengan tali pusat...huhuhuhu...kemudian anak kedua dia..dibersihkan oleh kucing betina lain..(yg xberapa nak berpengalaman sangat...sbb baru penah beranak skali je)..tp berhasrat murni untuk tolong...tp malangnya anak kucing tu digigit di tempat salah..dia gigit kat area perut...patutnya kat leher..so anak kucing itu sakit dan hanya sempat hidup sehari sahaja..huhu...sedey...yang ni comel plak tu...huhuhu

ni SANDY......ibu muda yang kurang pengalaman...

oleh sebab2 yang tak dapat dielakkan..dan bagi mengelakkan kejadian tak diingini...dan atas sebab kucing yang berpengalaman tinggi takde waktu itu..maka akulah yang menjadi bidan untuk anak ketiga dan keempat...lahir2 je..aku putuskan uri dia..blaja dari kucing yang tak berpengalaman tadi...seriau jugak la aku time tu....tp demi menyelamatkan nyawa..aku beranikan diri putuskan uri guna tangan..xberani nak guna gunting..huhu...alhamdulillah...masih ada 2 ekor lagi yang selamat...

ini GUPA......sangat berpengalaman...
telah melahirkan anak sebanyak 4 kali..
dan membantu menjadi bidan beberapa kali....sangat cekap!

oleh itu...sesiapa yang ada kucing nak terberanak...maka blehla call saya...Meow Bidan!......haahaha....saya sedia membantu.....=)

14 comments:

  1. Replies
    1. hahaha....dh sebati sgt dah idup aku n kucing2 ni...

      Delete
  2. Wah! Seriau aku baca part nak cabut tali pusat tu. Lepas ni aku panggil kau mak bidan Qist ye. Hahaha.

    Wei, bagus la kucing kau yg saling bekerjasama. Boleh tak nak kenenkan Gupa dgn kucing aku? Aku nak baka yang jari dia banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gupa kucing betina la...klau nk kucing jantan adala yg berjari bnyk utk dikenenkan...hehe...aku jadi mak bidan..ko bukak agensi cari jodoh...haha

      Delete
  3. nor...kucing aku ni semua satu family..so diorg sgt rapat..sbb tu diorg bleh bekerjasama...mmg time dia tgh beranak tu..berkerumun yg lain ni tgk..pusat bersalin xprivacy...so bleh tgk ramai2..hahaha..siap ada yg tolong jilatkan kepala kucing yg nk beranak tu...bg semangat kot..haha..

    ReplyDelete
  4. Bersatu padu sungguh. Kalau kucing kat umah aku ni sendiri-sendiri je. Aku nak jadi bidan? Hmm lagilah tak sanggup. Mungkin aku patut bukak agensi cari jodoh je mcm ko cakap tu. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kucing aku mmg bersatu padu..memupuk semangat kerjasama antara satu lain.."kita satu spesies kita satu keluarga..kita satu matlamat~~~ooooo~~" diorg slalu nyanyi sambil jilat2 bulu...erm..bila nk bukak agensi..aku nk anta fizo..dia xreti nk kuar cari bini..haha

      Delete
  5. hahahhaha sakan gelak kt dpn pc opis ni...sampaikan kawan2 aku kata aku gila!

    oh mak bidan..tlg aku! tlg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgtau la kt kawan2....ni bisnes baru aku ni..hahaha...

      Delete
  6. Mcm mane nk urut perut dia? Kucing sy nie nk tuan dia temankan dia time beranak. Hm

    ReplyDelete
    Replies
    1. urut tu mcm usap2 je perut tu..tp jgn tekan kuat sgt...terlentangkan dia...klau dlm kotak pun bleh..urut kat bahagian bawah...nnt klau dia rasa sedap dia akan relax je...jgn urut sampai dia terberanak plk...hehe..dia akan branak sdiri..tunggu je tepi kotak dia..kucing sy pun mcm tu semua nk kene teman..

      Delete
  7. Kucing saya beranak selang 3 hari. Hari pertama sekor.mati.. selang 3 hari beranak lagi 2 ekor.normal ke camgitu

    ReplyDelete
  8. kucing saye nk branak tpi saye x thu nk wt cmna

    ReplyDelete
  9. kucing saye nk branak tpi saye x thu nk wt cmna

    ReplyDelete