Friday, November 23

kuku

memandangkan hari ni hari jumaat..maka disunatkan untuk memotong kuku...so hari ni aku nk citer pasal kuku....bukan pasal cara2 or step2 potong kuku..yg pasal tu dh ramai dh org tulis..aku just nk citer pasal aku dan kuku aku...haahaha..

ok start....dari dulu lg dr masa skolah lg aku mmg suka jaga kuku...masa skolah..tiap2 hari ahad or isnin pagi aku akan pastikan kuku aku dh potong supaya xkene denda masa perhimpunan...so dr skolah rendah sampai la skolah menengah aku mmg berdisiplin orgnya..ececeh...tp alkisahnya masa aku skolah menengah aku terpengaruh ngan kwn yg konon xbleh potong kuku time period..so aku penah kene denda skali pasal xpotong kuku RM1.00..satu jari seposen...hampeh btul rasa!..dh la aku bwk duit blanja hari2 mmg RM1.00..habis trus buat byr denda..so collect2 duit dr kawan pinjam untuk beli mknn masa rehat...hahaha...
tu la skali n last aku kene denda sbb kuku...terasa maruah tercalar...maklumla..aku ni berdisiplin orgnya...so biler langgar undang2 rasa mcm teruk sgt...haahaha

bile meningkat dewasa masuk U...aku dah mula menjaga kuku balik...kali ni siap bela kuku panjang lg..haha..sbb ikut trend budak2 bndr la sgt..mcm nk rock2 ke nmpk ganas ke ape ke aku pun xtau la...buruk perangai~~..so kuku aku slalu aku biar panjang n akan trim2 je bile rasa dh xcantik ke ape..tp jarang aku potong pendek...tp kuku tgn je la..bukan kaki ok!...so tiap2 weekend or xde klas aku akan sapu lotion kat kuku...guna cotton buds...pedicure la konon~ hahahaha..makan pun kene pakai sudu..jarang pakai tgn..sbb kuku panjang geli plk nk pakai tgn..tau pun~~~

sampai la beberapa ketika aku masih dgn habit aku membela kuku...dan bile aku kapel bf aku marah aku bela kuku...dia kata pengotor la apa la..aish~~xbleh jadik ni..siap jentik2 lg klau nmpk kuku panjang...kata bf aku...pompuan ni klau nk tau dia pembersih ke x...tgk kat kuku..tp bukan kuku tgn..tp tang kaki..n kuku kaki...time tu aku tersentap!..nasib baik kuku kaki aku xpanjang...maka start dr tu aku kembali ke arah berdisiplin balik... =p

so dipendekkan cerita yg ntah pape ni...sehari sebelum raya..kitorg g shopping..aku ingat nk g beli handbeg..kitorg g PARADIGM..kedai ape ntah tak ingat..so odw tu..ada la amoi ni tahan aku n promote produk dia...iaitu pengilat kuku...siap tolong kilatkan kuku lg..tunjuk sample katanya...so aku pun mcm layan xlayan la..walaupun aku excited sbb kuku aku kilat...waaaahh~~bestnya!...so trus g kedai beg td and belek2 beg...ada la yg aku berkenan...RM30 lebih kot..beg simple je..dh pegang dh nk beli...skali laki aku kata...xyah la beli beg..nk beli beg beli beg yg btul2..(beg yg elok /ada brand)...kita beli pengilat kuku je....haaa??? terkejut gak la masa tu..ape sengal pemikiran laki aku ni...hahaha...dalam hati aku..aku nk beli beg raya..bukan kuku kilat raya...hahaha..pastu laki aku kata..beli pengilat kuku la..sbb akukan suka jaga kuku..Ya Allah..aku xsangka dia alert masa dulu aku suka jaga kuku..padahal dh lama sgt dh kot..dia kata dah kawen blehla cantik2..blum kawen xcantik pun xpe..so kitorg pegi la beli set pengilat kuku tu dgn harga yg lagi mahal dr beg yg aku nk tu..hahahaha...thank you!

nmpk xbeza dia..mcm ada reflection skit..ni polish skit je..xyah nk beria-ia....makin lama sental makin kilat la..tp aku xsuka kilat2 sgt..nmpk mcm over plak...

lepas dr tu..tiap2 minggu hari jumaat or hari sabtu/ahad..aku akan potong kuku n kilatkan skali..dan kuku aku bertambah sihat..sampai aku xdpt beza kilat ke x..sbb dh slalu kene polish!.(skrg xpayah nk polish tiap2 minggu pun)..yg span tu untuk polish..tp sblum tu letak cuticle oil kt celah2 kuku..bertujuan untuk membuang sel2 mati...klau kt kaki letak lebih skit..haha..sbb kaki cepat terdedah dgn kotoran..(set ni ada 3pcs..satu span satu oil dan yg satu lg tu aku xguna lg sbb xtau kegunaan dia...untuk asah kuku or untuk tumit kering)...klau berminat nk beli...yg aku prasan kiosk dia ada kt PARADIGM ngan IKANO..


8 comments:

  1. hahahah... kuku pun boleh cite... teringat jari lentik ko masa mkn pkai sudu... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha....xtau nk update ape..kuku pun kuku la..asalkan ada bnd nk update..haha..mestila lentik..org pompuan kan..haha

      Delete
  2. kuku....satu rahsia utk korang..aku x reti potong kuku..smpai darjah 4 ..mak aku tlg potongkan...hahhaha...so bila dh kawin..ehem2 tlg potongkan! hahahhaa....aku ada gk beli brg utk pedicure ni..tp sekejap je rajin buat..lm2 xbuat dah...

    kalo x silap aku..kt watson pn ada benda yg ko tgh promosi ni..hehe..weh ko dh p paradigm? best x mall tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dgn aku xyah rahsia...aku tau ko ngeri bile ketip kuku..aku dh ada kenela rajin..klau tak nnt laki aku xnk belikan lg..haha..erm..paradigm xbest langsung!...pening kepala aku g situ..layout dia pelik2..so bleh sesat..haha

      Delete
  3. Maruah tercalar katanya. Hahaha! Hah, si tia tu aku ingat. Aku pun pernah kena jadi tukang potong kuku dia. Tak leh belah.

    Kalau kuku cengkam ada ubat ke? Ni bukan tny tuk kuku aku. Saja nak menanya. Kuku aku cantik jgk walaupun tak berkilat macam ko. Guna sunlight je. Hahaha!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...kuku panjang tu yg tercalar tu..hahaha... cengkam ke cekam? cagu? haha...klau cagu dulu kaki aku slalu kene sbb pakai kasut skola..so aku korek smpi sengal2..nnt dia kuar mcm nanah..last2 nnt dh lama2 xde langsung... klau nk kilat kuku pakai limau nipis..untuk cagu pun ok..dia menguatkan kuku..harap petua ni dpt membantu anda..slamat mencuba!

      Delete
  4. eh...ramai rupanya yg kena tlg potong kuku aku....br ku tau..walaupn aku kuat..ramai gk yg sayang aku..thanx semua!

    qist..soalan maut..adakah ko pernah potong kuku aku?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xingat...klau penah pun aku xnk jadikkan ia sebagai kenangan terindah...

      Delete