Tuesday, December 4

diari 4 hari

Khamis, 29 November 2012

0700 pagi - bertolak dr Shah Alam seawal jam 7 pg..singgah ambik Afiq kt rumah dan terus menuju ke Corus hotel untuk memulakan perjalanan seterusnya...keadaan jalan yg agak sesak di pagi hari membuatkan kitorg hampir2 ditinggalkan bas..haha...bas dijangka akan bertolak jam 9pg..sampai Corus hotel jam 8.50 pg..so sempat minum2 teh untuk mengalas perut buat sementara waktu.

0900 pagi -  bas bertolak..bas mewah 3 tempat duduk..tempat duduk kitorg 10B dan 10C..ada tv dgn bantal kecik..setengah jam perjalanan..pelayan bus dtg tny nk oder air ape...rupanya sarapan pagi disediakan...tiket bus ni harga rm90 seorang..bagi satu perjalanan Kuala Lumpur - Singapura..mahal!..tp org sponsor..merasa la naik bus mewah mcm ni..

naik2 bus trus layan movie sambil isi borang imigresen..aku tgk citer Puss in Boots mula2..pastu layan citer cina romantik...best woo~ sedey..nnt aku citer pasal citer cina tu plak..

breakfast meal yg aeroBus sediakan..

laki aku makan aku punya roti..sebab tekak aku xbleh terima roti tu..wekkk xsedap..~

anggur kembar...bentuk love..

dalam bus..3 seater..tingkat atas..

0100 tghari - tiba di imigresen area Gelang Patah untuk cek pasport dan perjalanan diteruskan sehingga ke Tambak Johor...untuk cop passport dan cek bagasi...tiba di Harbour Front Station jam 2.30 ptg...dan trus cari makanan tengah hari..lapo btul dah rasa...selepas makan trus ke hotel dengan menaiki MRT.

turun2 bus trus nmpk kabel car...kabel car ni trus pegi ke Pulau Sentosa..

benda pertama aku makan kt Singapore..harga dia 7.50 Dollar...so lebih kurang dekat RM18.00..

0400 ptg - tiba di V-hotel..ada masalah plak nk check in..sbb kredit kad Jackie tak boleh nk swipe kt situ...so duk kt lobby sampai pkl 5.00 ptg..baru setel n masuk bilik masing2..untuk istirehat...solat dan mandi2..bilik kami bertentang dgn bilik Jackie..

V hotel, Jellicoe road, Singapore.

lobby area

muka kepenatan versi lelaki

muka kepenatan versi perempuan

0630 ptg - jumpa di lobby...nak pegi jalan2 cari makan n jalan2 suka2 hati...kitorg semua plan untuk mkn kt ZAM ZAM RESTAURANT...restoran terkenal kt Singapore..aku penah g mkn skali..mmg sedap..murtabak dan nasi briyani..so kali ni nk suh laki aku try..hehe..semua pun ok..so kitorg jalan kaki dr hotel ke restoren tu..xdela jauh sgt..tp penat jugak la..lebih kurang 15 minit berjalan kaki..

restaurant ni klau google kt maps pun ada tau..huhu..mmg top..

murtabak daging 6 Dollar..sedap sgt dan mengenyangkan...

Jackie n wife, Stephanie

Saiful n wife, hahaha..gemok giler skrg..adoi~~

the interior...building lama..
lemak2 di pipi..haha

0800 mlm - selesai mkn..singgah jalan2 kt Bussorah st...waktu mlm penuh dgn kedai2 makan kt situ..kitorg just lalu2 je..n bergambar...pastu jalan kaki balik ke V-hotel dan naik MRT ke Orchad road plak..jln2 tgk lampu n kemeriahan org Singapore menyambut krismas..lepak2 kat situ sampai la ke pukul 10.30mlm..balik dan tiba di hotel jam 11.00mlm..minum2 dan trus naik bilik untuk mandi, tdo dan beristirehat..

building architecture lama..Arab street

posing gaya terencat...hahaha

afiq, B and Jackie

Bussorah street, Kampong Glam waktu mlm..

mereka2 berposing...

cafe

Design Bridge

ada plak Pahang street kt sini...

Jumaat, 30 November 2012

0700 pagi - sedang siap2 untuk brekpes dan pegi brekpes free hotel pukul 8.00 pagi...makan2 sampai pukul 9.00 pagi..menu sarapan..apa yg tertelan oleh aku adalah fries dan cereal....nk mkn benda lain semua masakan style cina..siap ada 'pork' lg untuk brekpes...so mkn ape ada je...lepas setel makan trus gerak ke Singapore EXPO...

1030 pagi - sampai kt Singapore EXPO...seperti biasa pegi naik MRT jugak..expo dia besar gile punya..dan dalam satu2 masa bleh buat mcm2 expo n exhibition..so mmg meriah...aku kesana adalah bertujuan utk ke expo SINGGRAPH 2012...aku just join je jalan2 ni..tp ni adalah task untuk laki aku n kawan2 dia..iaitu afiq and jackie...so sebagai wife aku kene la follow kan...hahahaha

rasa moral down bile tgk gmbr gemuk2 mcm ni...tp xsedar diri lg tu..

1200 tghari - lepas dengar satu taklimat pasal 3D...aku pun turut dengar gak la..n the next taklimat pukul 2.00 ptg..so aku dh malas la nk join lg..bukan bidang aku pun..haha...so g mkn tghari dgn laki aku..pastu g jalan2 kt expo lain..ada expo ROBINSON, expo HALAL, expo MPH, expo MARATHON..haaa..ada mcm2 expo..

0200 ptg - laki aku dh masuk balik dkt tempat taklimat tu...akupun sambung jalan2 sambil beli2 ape yg patut..ahahaha..walaupun kaki aku dh lenguh n ngantuk..namun ku gagahkan jua...hahaha...jalan2 dalam tu Expo ROBINSON sampaila pukul 3.00 ptg..jln sorang2..ape yg aku beli just wallet utk laki aku dan cadar JEAN PERRY...harga murah gak la...tu je la..murah2 pun...tp dalam Sing Dollar...tukar duit sini jadik mahal gak la..haha..pastu aku ke expo HALAL...dalam tu ada mcm2..mmg expo org melayu la senang citer..so aku beli makanan..kuih muih mkn buat alas perut..sbb aku xlalu sgt nk mkn mknn kt foodcourt sbb dia campur mknn halal and x halal...

beg letak longgok2 je..ada brand mcm2..tp semua brand yg aku xpenah dengar..

kasut giler ke hape macam ni??

kuih ni la aku beli buat alas perut..satu 90 cents duit Singapore..so lebih kurang RM2.50 sepotong kuih tu..haha,,tp sedap..makanan kt sini mmg sedap2..maybe selera org Johor ngan Singapore ni sama..

0400 ptg - laki aku dh habis dengar taklimat kedua & ketiga...tp dia dh ngantuk sgt n xnk dengar taklimat yg last...so kitorg lepak kt luar sambil laki aku tdo jap..pastu aku ajak dia g mkn2 kt expo HALAL td..sbb aku dh lapar sgt...kt situ bnyk gak brg jual murah2..aku beli selai skirt..harga 13 dollar..convert sini dlm RM30.. klau kt sini pun harga standard RM50 ke atas..so kira murah la...

kuih lopes dan ais kacang..dua2 sedap gak..

muka menikmati...makan kopok lekor..
kt sini la aku beli skirt tu..baju2 muslimah style ni mmg murah2 kt sini..

sebelum balik..expo yg tersangat la besarnya...

0600ptg - kitorg semua gerak balik...tp hari ni kitorg xbalik hotel trus..trus g MARINA BAY...tgk2 kt situ...penat giler dh ni..kaki dh lenguh sgt..asyik berjalan je..n dlm MRT jarang2 dpt duduk...so dlm pukul 7.30 kitorg dh sampai kt Marina Bay...sampai kt situ kitorang berpecah..Jackie n wife dia g jalan2 ngan kawan diorg yg mmg duk Singapore..n kitorg bertiga g mkn kt foodcourt...mula2 mmg aku xlalu nk mkn..seperti biasa..ada mcm2 bau..haha..last2 aku mkn gak mee rebus..sedap mee rebus dia...lps mkn kitorg jalan2 kt area outdoor dia..mmg besar giler building kt Marina Bay tu..besar n tinggi sgt..

ni kt MRT Marina Bay...taksub ngan warna warni..

paling sronok ambik gmbar kt sini..semua sakai..haha..time ni tgh tunggu kawan jackie dtg..

LV yg giler kaya..bleh dia buat stand alone building..terapung plak tu..

tinggi kan~~

laki aku paling eksaited..kagum dgn ketinggian bangunan ni..haha

pattern yg sgt cantik...sbb tu aku ambik gmbr kt sini,,haha

1000mlm -  kitorg gerak balik hotel sbb MRT last pukul 11.00 mlm..so takbleh lengah2....odw balik tu kitorang 2 3 kali turun naik tren sbb salah naik tren..hahaha...elok2 cepat sampai dh jadik lambat n meletihkan...last2 sampai hotel pkl 11.00 mlm gak..sama mcm semalam n trus mandi2 n tdo...harini lebih letih dr semalam..kaki punya lenguh xyah nk cakap la...melecet lg..huuhuhu...

Sabtu, 01 Disember 2012
0800 pagi - hari ni bangun bersiap2 lambat skit...sbb hari ni aktiviti bebas..haha..so seperti biasa kitorg bgn trus g brekpes...siap2 brekpes siap2 packing barang untuk check out....dalam pukul 11.00 pagi dh checkout...hari ni berpecah lg..kitorg jalan bertiga lg...so kitorg gerak trus g Orchard road..sbb afiq nk g shopping2...kitorg teman dia je...

1200 tghari -  kitorg plan untuk 2 jam je ada kt area shopping mall ni..so afiq beli ape ntah..n kitorg jalan2 masuk2 kt H&M..ada opening sale..so kitorang rembat 3 helai baju...selai harga dia 5.90 dollar..lepas tu trus tukar pakai baju baru..hahaha....

0130 ptg -  kitorg dh kluar dr shopping mall g Raffles city...jalan2 sambil ambik2 gambar..kt Singapore ni..ini lah tempat best jln2...btul2 tgh bandar dia..kira ni main point utk Singapore la..aku dh penah pegi sini..so dh tau la nk jln2 mcm mana..

MRT Raffles City

building lama surrounding building modern

aku

marina bay

fullerton hotel

kekasih cerah laki aku...hahaa

0245 ptg - kitorang dh lapar..so cari tempat untuk makan..kitorg decide utk mkn kt ZAM ZAM restauran lg skali...kitorg gerak naik teksi..sbb dh xlarat nk naik MRT sbb nnt kene menapak lg nk ke restoren tu..so naik teksi trus sampai..kebetulan hari hujan..so naik teksi pilihan tepat..

kali ni pekena nasi briyani plak..

0345 ptg - selesai makan kitorg g solat kat MASJID SULTAN..jamak trus..lgpun dh masuk asar time tu.. lepas solat g beli souvenir skit kt KAMPONG GLAM...dh beli trus cari teksi untuk balik ke hotel pickup beg kitorg...

masjid sultan

tempat yg paling aku suka pergi..

senada..semua biru..

0500 ptg - kitorg dh odw naik MRT untuk ke HARBOUR FRONT balik..sbb bas gerak pukul 6.00ptg...pukul 5.30 ptg dah sampai kt situ..tp malangya kitorg tersesat plak dalam VIVO MALL..adoiyai~~kitorg salah kuar masa dr MRT tu..kali ni memang kaki dh lenguh giler dh..dgn ujan nye lagi..pusing2 dlm shopping mall tu xjumpa2 gak tempat bas..rupa2nya kitorg salah masuk building..nk tny kt information kaunter..sorang pun xde org jaga...last2.kitorg kuar dari building ikut jalan luar..Alhamdulillah jumpa akhirnya..jauh giler kitorg sesat tu...ngam2 je naik bus trus jalan..klau terlambat dh kene balik sendiri..rugi RM90..hahaha...

0700 mlm - seperti hari tu, masa nk keluar kene cop pasport dan cek beg2 kitorg...so perjalanan diteruskan hingga ke Kuala Lumpur, Corus hotel hari tu dan sampai dalam pukul 12.00 tgh malam

Ahad, 02 Disember 2012

0200 ptg - haaaa..hari ni ni bgn lmbt giler...semalam sampai umah pun dh pukul 2 lebih..kemas2 umah n kemas2 brg..dekat pukul 5.00pagi baru tdo..Subuh pun dh xsedar dh...so pukul 2.00 ptg tu siap2 nk kuar cari makan..siap2 mandi, solat, bg kucing makan dlm lepas asar kitorg pun kuar..

0430 ptg - kitorg ingat nk singgah jumpa supplier dulu..tp tgk kedai tu tutup..so kitorg trus gerak g Jusco Bukit Raja..nk jln2 sambil nk cari baju keje laki aku..nk beli kt Singapore mahal sgt..so beli kt sini lg berbaloi..lgpun skrg tgh sale...so dpt la kemeja SEED selai RM19.00...

0630 ptg - perut dah lapar..tp xpegi2 makan lg...kt umah td dh jamah2 makanan buat alas perut..so lepas dr g JJ kitorg g Setia City Mall..laki aku nk beli baju yg dia berkenan sgt hari tu..so g beli baju...kitorg singgah H&M tgk2 baju yg kitorg beli semalam tu harga sebenar dia RM60 selai...so total 3 helai RM180..tp kitorg beli 18 dollar utk 3 helai..so mmg untung..hahaha....lps tu kitorg trus g mkn..tp xtau nk mkn ape kt situ..aku dh tapau satu  pretzel Auntie Anne...so kitorg decide g mkn kt Delicious....mkn kt Delicious tu senang citer xsedap n mahal giler..so maybe tu la first n last kot kitorg try mkn situ..lg untung mkn kt Secret Recipe...lepas mkn g Daiso..pastu trus balik..

gambar ni khas untuk ALIN...hahaha..dgn ucapan dh dapat ke blum??

Delicious yg 'x'delicious langsung..huhu..rugi RM70++..

1000 mlm - dah sampai kt umah..bg kucing mkn relax2 jap..bukak FB transfer gambar dan tdo..

skian, tamatlah kisah diari 4 hari ni....=)

1. Posing gaya sakai tu aku suka. Hahaha!

2. haha...yg gaya terencat xsuka..aku reti posing dua gaya je..klau xsakai..terencat...hahaha