Thursday, December 20

happy SPROUTING!

hari tu aku ada citer pasal penanaman pet grass untuk kucing2 aku ni..so kali ni aku nk citer pengalaman sepanjang bercucuk tanam, pesta menuai,pesta makan dan makanan kesihatan utk kucing aku...hurm..maklumla...blum ada baby lg..so citer pasal kucing je la ye..hahaha..

ok,,,berikut adalah cara penanaman dan percambahan dan pembesaran pet grass aku..mula2 sekali...kene la beli biji benih dia..biji dia ni biji gandum..aku ada try beli kt supermarket..tp xpenah menjadi...rupanya2 nk yg benih mahal yg import punya...haha..ok..yg aku beli kt supermarket 300g rm1.50...lebih kurang mcm tu la harga dia..yg biji benih sebenar aku beli online..rm8.50 + rm6.00 duit pos = rm14.50 untuk 100g..haaaaaaa..mahal gak la...tp xpe..yg penting pokok aku menjadi...


ok..ni biji benih dia..dah tinggal separuh.. mula2..ambik biji benih ni ikut suka hati la nk bnyk mana..pastu direndam dlm masa 8jam-12jam..yg penting jgn lebih dr 12jam..



bila dh rendam, tapis..buang air dia n biar dia kering..so dalam masa beberapa jam akan nmpk la dia punya akar ( akar kot....ntah la..) tu mula tumbuh...dalam sehari aku akan siram dengan air yg bnyk..pastu tapis bg kering balik....2 kali sehari je..



di hari ketiga...akar dia dh mula memanjang ke bawah...masuk kt celah2 penapis aku tu...so seperti biasa siram 2 kali sehari..dan toskan jugak supaya xterlalu lembap....


hari keempat...bila akar dia dah mula memanjang sangat...aku pindahkan ke dalam tray/bekas yg sesuai...biar dia rapat2 dan bertindah..supaya akar dia memaut satu sama lain..erm..sebenarnya bleh gak tanam dalam tanah...tp aku lg suka buat teknik mcm ni...



hari kelima dah bleh mula nampak rumput tu dah tumbuh skit...akar dia pun dh memaut antara satu sama lain...seperti biasa..satu hari siram dua kali lepas tu keringkan air dia...jangan biar terendam..


hari keenam...rumput dia dah semakin panjang..oppps!..lupa nk bgtau..dari hari pertama iaitu selepas rendam tu sampai la ke hari kelima..iaitu sampai rumput dia mula tumbuh...biji benih ni kene tutup dengan kain..jangan bagi kene direct sunlight...bila rumput dia dh semakin tinggi mcm ni baru bleh kene kan cahaya...


tadaaa~~dah semakin tinggi rumput n lebat...so xlama lagi kucing dh ble mkn..hehe



yg ni gambar terkini..dah hari ke 9,,,,rumput dh semakin panjang,,n bersepah tu sebab kucing aku dh mula ragut...so habis terkeluar dr bekas n bersepah2...makan rumput lg teruk dr lembu...haha....tp xsemua yg mkn pun rumput ni..2 ke 3 ekor je yg eksaited nk mkn....susah kot nk mkn agaknye..last2 aku pun terpikir la cara baru nk bg semua kucing pun makan rumput..hahaha...iaitu dengan cara2 di bawah...



aku ambik rumput potong pendek2 skit...buangkan akar dia la...dan aku campurkan n gaul dalam nasi diorang....


so..sekarang diorang punya makanan berkhasiat, ada karbohidrat, protien dan serat....hahahaha...semua pun dapat rasa rumput ni...actually rumput ni untuk pembersihan perut diorang...buang bulu2 yg diorg jilat yg termasuk dlm perut...hairballs...so bile mkn rumput ni..diorang akan muntah keluar rumput dan bulu2 diorg...


dan aku sebenarnya dh buat 2 tray rumput diorang ni...sebab nmpk mcm excited sgt nk mkn rumput...tp rupanya nk main2 je rumput tu...sengal~~...so nk xnk kene paksa diorang makan rumput yg bnyk ni...hahahaha...



Sandy la kucing paling eksaited skali nk mkn rumput ni..n dia sekor je..yg slalu mkn n sepahkan rumput2 ni...yg lain2 kene gaul dgn nasi baru mkn...skian!....ape2pun...aku seronok sgt bila kt umah ada flora dan fauna ni...hahahahah...thank u Allah!...untuk kebahagiaan ini...=)

11 comments:

  1. ya allah... buat resepi untuk kucing plak ko.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..klau ko nk cuba resipi ni bleh la salin..ahha

      Delete
  2. Pic kucing tu macam dia tgh fikir pulak. Rumput apa ni ye? Agak2 ada belalang tak kat celah rumput tu? Hahaha

    Aku hari tu igt nak beli jugak. Tapi tak jadi nak beli sebab takut leceh nak menanam. Kucing2 umah aku ni macam sakai sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menanam xleceh..yg leceh bila kucing pun sibuk nk tolong tanam...haha...dia tgh pikir...aku ni kucing ke lembu?..haha

      Delete
  3. Saya try sprout dua kali tak keluar2 akar dies ampai 4-5 hari. Sampai jadi busuk biji gandum tu. Saya guna wheat grains yg beli kt seksyen organik. Mungkin saya rendam lebih dari 12 jam. Nak try lagi la. Saya nak tanam ni bukan untuk kucing tapi untuk saya sendiri. Hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye kot...lebih dr 12 jam..tp kene tapis bagi lembap2 je,,jangan basah sgt..klau basah sgt tu yg busuk benih dia tu..tanam utk hiasan ke? hehe..mmg cantik rumput ni..sy pun suka tgk bila dia dh tumbuh tu...

      Delete
  4. salam...bley tanya website mana yang ada jual biji benih rumput secara online...pet grass pun takpe...really need it for projek penanaman kanak-kanak tabika...need asap

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumslm.. maaf lmbt reply..sy jarang berblog ni..bleh beli dari FB Green Growers.. diorg mmg jual pet grass..

      Delete
  5. Hai nak tanya u beli biji gamdum tu kat mane ye?

    ReplyDelete
  6. Hai.. nak tanya biji gandum tu u beli kat mane ye?

    ReplyDelete