Friday, June 14

sukaduka di bulan May

Alkisah telah berakhirnya bulan May yg penuh suka dan duka...walaupun dh pertengahan Jun,..tp sejak 2 ke 3 hari ni baru la rajin semula nk mengupdate blog ni....cerita bulan April pny pun xciter lg ni..hahaha...okla...mari kita mulakan kisah2 dan rentetan kejadian di bulan May...

Bermula pada tahun ini setiap 5 May InsyaAllah aku akan mengingati hari ni sebagai ulangtahun perkahwinan aku...Alhamdulillah dah genap setahun kitorg berumahtangga... masih berdua dan belum bertiga...cuma bertujuh ekor je..haha..seperti biasa sambutan hanyalah ucapan dan bermaaf2an seperti di pagi raya..hahah..dan hari ulangtahun kitrg bersamaan dgn tarikh mengundi..maka kitrg balik ke Jengka utk mengundi...pegi pagi balik petang...xde hadiah anniversary pun dari masing2...haha..save cost..

then pada 9 May..seperti biasa akan sambut besday mak...tahun ni mak dah umur 64 tahun..Alhamdulillah...semoga Allah panjangkan umur mak dan beri mak kesempatan utk bertaubat dan beribadat secukupnya..dan mak sangat beruntung,,,tiap2 tahun besday mak mesti dekat or sama dgn hari ibu,,,so slalu dapat la celebrate skali...dlm family aku..klau besday mak ngan abah je mesti ada kek...walaupun mak ngan abah xsuka makan kek..besday yg lain xsambut pun..just wish2 je...melainkan besday anak sdara la..budak2 kecik lg...so tahun ni time besday mak..mak ada kat Shah Alam...so aku ngan abg aku yg duk Shah Alam ni bwk mak makan kat Kenny Rogers Bukit Raja...mak xmkn fast food..tp abah suka..hehe...

mak yang cantik manis....sweet 64th...



 
mujur xde org ramai makan mlm tu...bleh la bergambar syok sendiri...haha


kat bawah ni aku selitkan gambar masa besday abah bulan 2 hari tu. 12Feb...besday abah yg ke 69tahun....aku pakai baju dan tudung yg sama...hahahahaah...


masa besday abah makan kat Din Tomyam je...sbb abah nk mkn tomyam....time besday abah ada adiah2...time besday mak xde adiah...aku bg abah baju je selai..anak2 sdara aku bg abah aku adiah mcm2..beli kt daiso..haha..hadiah suka2 je..

sesi manja2 suap kek...hahaha


   dan gambar kitorang...yg haruslah ada jugak kan...hahah

lepas dr tu...kitorang dikejutkan tiba2 dengan pemergian bapa mertua aku...Innalillah wa Inna Ilaihi Rajiun...sedey sgt rasa..terutama skali buat laki aku yg rasa kehilangan sangat...sbb tiap2 hari dia akan call abah utk borak ape2 je la..cuma hari yg abah meninggal tu..satu hari abah xangkat call dia...abah meninggal jam 3.30pagi 18 May...meninggal masa baru je sampai hospital...abah ada semput..walaupun malam tu x teruk sangat..tp abah nk g hspital..sampai2 kat hospital doktor bg ubat tahan sakit/ ubat pengsan...then abah trus pengsan selama2nya....abah mmg ada macam2 penyakit...tp menyerang kadang2..tp ketentuan Allah xsiapa bleh lawan...Alhamdulillah abah meninggal tanpa menderita dengan sakit dia...abah bleh jalan gurau2 drive semua...tgk bola pergi masjid...tp Allah maha Berkuasa...

ni gambar arwah abah.. Mohamamd Said bin Sahimin...gambar masa kitorang tunang...masa ni abah sihat lg..

so dapat je khabar berita...kitorang trus gerak dari Shah Alam tgh2 mlm tu...sampai sana pagi pukul 7..trus g hospital..abah dah dikapankan...sempat la laki aku mengikat kain kapan dia..alhamdulillah aku xperiod hari tu..dapatlah aku sedekahkan Yasin utk abah...kitrang sempat bacakan Yasin kt abah masa kt bilik mayat..laki aku pun dapat tlng angkat jenazah naik van utk bawak balik rumah...sedeh mmg sgt sedeh...tp redha tu datang pada awalnya...Alhamdulillah Allah bg kami jiwa yg tenang utk redha dgn pemergian abah...walaupun dh dekat sebulan abah pergi...tp kitorang slalu rasa yg abah tu masih ada...

abah ni pemanis orgnya...bnyk gak bercakap..rasa mcm dh rapat walaupun baru stahun aku jadik menantu dia...raut wajah abah pun tenang je...mungkin abah dah cukup bekalan dia untuk bertemu penciptaNya...ramai rg datang ziarah abah...ramai gak yg solatkan jenazah abah..Alhamdulillah semua berjalan lancar..abah dikebumikan pukul 11pagi..mak abah dan abg2 aku sampai lewat..tp sempat tgk jenazah dikebumikan...aku bersyukur sgt..aku sempat raya bersama abah tahun lepas..raya pertama dengan keluarga mertua...aku sempat bg abah try makan sardin aku masak...buatkan abah kopi..walaupun jasa aku xbnyk..aku hadir sekejap je dalam hidup dia..tp siapalah kita untuk menangguh pemergiannya...semoga amal ibadat abah diterima..dan abah dihimpunkan di kalangan para solehin dan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh abah..kubur abah dekat je dengan kubur arwah mak mertua aku yg meninggal 3 tahun lepas..semoga mereke bertemu di Syurga...

seterusnya cerita gembira balik..dalam masa yg sama..abang aku yg duk di obersea balik Malaysia...kali ni balik satu family...maka berjalan sakan la diorang...hari Khamis tu 23May kitorang bawak dia jalan2 kt Setia City Mall...itu je la bnd baru yg menarik kt Shah Alam ni...haha..abg ngan kakak ipar aku ni mmg jenis kuat makan...so masa balik hari tu mmg makan je la kejenya...kitorang pun tumpang sekaki la sampai dah xlarat nk makan..tgh hari tu kitorg mkn pizza hut...then ptg bwk ke maghrib kitorang makan kt Tony Romas...merasa la kitorg makan makanan mahal giler..sedapnya ok la...xde la sedap sgt..tp mahalnya..mmg mahal giler la...hahaha...klau org xblanja mmg kitorg x pegi la...hahaha...

ini souvenir yg aku dapat dr Prague...hehehe...Thank you Beji!!..terharu gak abg aku belikan buku Gaudi tu..aku slalu citer kt dia aku suka building2 Gaudi n tringin nk tgk live...haaa...dapat buku..dia beli masa dia g jln2 kt Barca...





ini Rania..semua bnd ni yang ada kt dalam mall tu semua dia suh ambik gambar dia...dia suh Cik Epul dia yg ambik gambar..hahaha..sebab gambar2 ni semua dr kamera Cik Epul dia..bawah ni plak gambar2 makanan yg kitorang order kat Tony Romas tu..

 ni makanan aku...Chicken Tenderly...klau xsilap aku nama dia...RM 28++...nampak macam goreng pisang je kan..hahah...

 Vanilla Milk Shake....laki aku punya..harga RM7 klau xsilap....

 ini air aku order...Cranberry Mojito....RM 15...sedaaaaap!!

 ini sos2 dia...ada macam2 rasa,,,tp lg sedap dr sos Nandos...mustard dia pun sedap..

ni abang aku punya makanan,,aku xtau nama dia apa...tp harga dia RM80++...haaaa...mahal kan...yg kakak ipar aku punya makanan pun rate2 harga ni..mahal...tp xambik gambar sebab kakak ipar aku duk jauh skit...

ni plak...Steakhouse Burger...laki aku punya order..RM28++ jugak...makanan semua portion besar2...order satu untuk makan 2 org pun dah kenyang sgt sebenarnya...hari tu makanan aku..ada lebih siap tapau utk kucing aku...merasa kucing aku mkn Tony Romas 2 ketul...hahah...

abang aku balik sini 3 minggu je..ahad lepas 9jun dia dah balik Prague semula..next dia akan balik hujung tahun depan..genap lah 3 tahun dia menetap kat sana...raya ni mak ngan abah aku plak g jalan2 sana sebulan kot...tahun depan aku plak g sana.......hahahah...verangan~~..kene kumpul duit br bleh g...hahaha..

cerita seterusnya...abang aku yg no 4 plak balik dari Sabah...dia nk g umrah dengan isteri dan mak n bapak mertua dia...anak2 dia ada 3 org mak aku jaga...dekat 2 minggu jugak dia g...so aku ngan abang aku yg ada kt shah alam ni la yg hantar diorg kt airport...mana tau rezki kitorg plak g tahun depan kan...teringin gak nk g buat umrah...niat baik ni selalu Allah makbulkan...Allah permudahkan....InsyaAllah...

 antara 3 beradik ni....aku yg paling nampak mcm nk g umrah...diorang ni nampak macam nk main badminton je...hahaha

 gambar beramai2..bersama mak n bapak Kak Aida.. Mak cik Lela ngan Pak Cik Abdullah..dua2 freindly...

 inilah abg n kakak ipar aku yg nk g umrah tu...semoga amal ibadat diorang semasa di sana di terima olehNya...

ok...tu e la kot nk citer kat entri ni....next aku akan citer pasal umah baru...skrg sibuk nk pindah2 barang...mungkin akan lama xonline sbb kt umah baru xde internet lg...huhuhuh...





1 comment: