Monday, June 10

TTC - bulan pertama

Alhamdulillah..dah dekat sebulan dah aku berTTC ni...ok..just nak citer skit..hari ni aku period....Alhamdulillah..sepanjang aku kawen ni..tiap2 bulan period aku akan delay lebih dari seminggu dan menjangkau ke 3 minggu...so kali ni period aku delay 3 hari je...so bila period maknanya..aku xpregnant la kan...hahha...papepun..delay yg pendek amat menggembirakan...dan aku harap hormon aku kembali pulih seperti dulukala...senang la aku nk kira cycle period untuk melakukan OPS! Baby!....hahaha...

so dalam masa sebulan ni aku x ambik sebarang supplemen atau ubatan utk merancang kehamilan...sbb aku rasa mayb sebab ubat2 ni yg buat hormon aku terganggu...then..aku try kurangkan makan nasi..klau dulu aku makan nasi hari2...so berat badan pun makin berat la...aku minum susu...Dutch Lady je...hahaha...dan bnyakkan minum air masak...paling banyak sehari 3 liter..selalunya aku ambik 2 liter sehari...dan alhamdulillah..aku dapat menurunkan berat sebanyak 700gram....hahahahaha...ok..xmenakjubkan langsung...

apa yg aku dapati sepanjang sebulan ni...pinggang dan badan aku sakit..mayb sbb efek mkn ubat bulan lepas dan juga sebab aku sibuk packing barang untuk pindah...ok..rasa loya2 xde...cuma ada rasa selalu nk meludah...tp biasa2 je..xde teruk..aku xdapat kenal pasti kenapa la jadik mcm tu..then,,yang lain2..penah jap ada keputihan yg bnyk 3 hari...pun xtau knape...dan sakit perut macam cramp...tiba2 mlm td..dan aku period pagi ni...

so start hari ni dan seterusnya...aku akan maintain xambik ape2 ubat2an..akan minum air masak hari2..klau bleh nk minum sehari 3 liter..minum susu...dan aku nk stop minum air teh.....untuk makanan..mayb aku dah bleh dah adapt untuk stop mkn nasi trus...dan makan makanan dr sumber lain...mcm bulan lepas..still ada ambik nasi tp beberapa kali dan jamah2 je..hehehe

ok..itu sahaja kisah TTC untuk kali ni...tunggu bulan seterusnya plak...aku harap semoga period aku teratur la mulai dari bulan ni..insyaAllah...=)

No comments:

Post a Comment