Friday, May 25

revolusi wajah2 berMEKAP!

hari ni aku nk citer pasal revolusi wajah2 aku yg berlainan setelah dimekapkan dgn tebal...menurut sejarah wajah2 aku...aku mmg penah dimekapkan masa aku skolah rendah dulu...masa buat persembahan tarian ke..bercerita ke..koir ke..just cikgu pakaikan lipstick n bedak...haha...lps tu aku xpenah kene mekap dh..n aku xsuka mekap..rasa janggal dgn wajah baru...maka aku xde la mekap2 pun...even hari konvo ke..ape ke...mmg xmekap..aku lebih biasa pakai celak mekah...celak yg mak aku bg n ajar aku pakai sejak aku masuk UiTM dulu...tu pun jarang..tp makin lama aku mula pakai hari2 celak tu...celak mekah ni bagus utk membersihkan mata..n bg mata nmpk galak...ni mak aku yg ckp...

1) Bertunang

so first time mekap adalah masa tunang aku...iaitu pada 011011....aku suh kazen aku je yg mekapkan...memandangkan dia pun tgh blajar2 mekap n br nk berkecimpung dlm kursus2 mekap ni..maka aku bg dia mempraktikkan ilmu dia ke wajah aku...ok..ni hasilnya...aku letak gambar aku yg xmekap skali supaya nmpk perubahan wajah...hehe...


mak aku awal2 dh sound supaya jgn mekap tebal2...so kazen aku mengambil masa dlm setengah jam utk mekap mcm ni...stgh jam pun dh lama bg aku...sbb slalunya klau aku siap2 xsampai 5 minit pun..haha...mekap basic n natural...xde bulu mata palsu pun...just pakai maskara..hehehe

2) Akad Nikah

kali ni aku beri peluang sekali lagi kepada kazen aku utk mempraktikkan skillnya yang kini telah mempunyai sijil untuk menjadi seorang make-up artist...dan hasilnya...

kali ni xsempat nk sound..sbb semua bz...agak tergesa2 pagi tu sbb tok kadi sampai awal dari yg dijangkakan..maka aku merelakan saja ape yg kazen aku buat n tepek2 kt muka aku...mekap ni ambik masa 40 minit...n last2 bile aku tgk cermin..alamak!!! mata aku warna hijau...hohohohoh....so aku suh kazen aku tacap supaya xnmpk hijau sgt...aku nk nikah je kot...jgn over highlight sgt...bukan nk g berparti...hohoho...disebabkan tergesa2...mak n abah aku dh bising suh cepat...maka kitorg sambung mekap n tacap dlm kete...sampai2 kt surau..sambung tacap mata tu lg...sambil tggu pengantin laki sign2 borang....erm..anak sdara aku kata muka aku macam alien....hahahaha...ni semua gara2 mata hijau...sebelum tacap..kaler mata aku tu sbnrnya warna oren + merah + hijau....hahahaha...sbb nk matching dgn kaler brooch yg aku pakai tepi tudung tu...hahahah....adoi!...btul2 jadik bahan eksperimen aku ni....

3) Majlis Resepsi

lepas shoot outdoor aku trus g kedai mak andam blkg umah aku je utk mekap majlis resepsi...mak andam tu pun pelik kenapa aku mekap mata hijau...hahahah....aku just ckp..kita kene beri peluang kpd org lain utk asah bakat...hahahha....ok...mak andam ni antara mak andam yg terkenal gak la kt Segamat ni...nama kedai andaman dia...GALERI ANDAMAN HANIE...hasil kerja tgn mak andam tu seperti berikut....

mekap utk pengantin mengambil masa 1 jam...pergh! lama btul..mujur aku dimekap secara baring...relax skit..xde la sakit pinggang or badan ni...so bleh terlelap2 jap...secara total..muka aku jadik lain trus masa first2 tgk...aku kurang puas hati sbb kene pakai bulu mata palsu...aku dh ckp xnak...pakaikan maskara je...but then mak andam tu still letak gak...aku malas nk bising2 memandangkan masa limited....erm...hukum memakai bulu mata palsu adalah sama dgn pakai rambut palsu...huhuhuhu....tp dah petang2 masa nk g shoot outdoor...aku cabut je bulu mata tu trus...

4) Majlis Bertandang

utk kat rumah sebelah lelaki...mak andam n pakaian ke ape semua diuruskan oleh kakak ipar aku...so aku ikut je...utk kt blah lelaki ni..pakaian n style standard mcm pengantin2 yg selalu kita tgk tu...tp kali ni muka aku mmg total lain....maybe sbb cara mekap n cara pakai tudung...tp ok gak..dpt rasa style lain2 dlm wedding aku....ok..mak andam ni muda lg...baru 3 tahun berkecimpung dlm kerja2 mengandam...dan hasilnya....

aku mekap start pukul 1015 pagi...sampai 1200 tgh hari...lama btul....dekat 2 jam...kali ni mmg dpt rasa betapa tebalnya mekap aku..family aku semua ketawa...laki aku buat muka pelik sbb mekap mmg lain sgt...kali ni pun mekap baring...lega~~erm..xpuas ati gak sbb kene pakai bulu mata palsu yg panjang giler...mula2 aku dh sound akak tu..aku ckp aku kuat berpeluh n nnt bulu mata tu tanggal..so xyah la..pakaikan aku maskara je....akak tu kata ok..aku ingat xpakai la..skali dia lekatkan gak bulu mata tu...siap kata gam dia mahal...kompem xcabut...argh~~~!! adoi...lagi skali aku melakukan kesilapan...huhuhu...tp gam tu mmg kuat giler...time nk cabut mmg susah...lama gak aku ambik masa nk cabut bulu mata tu...huhuhuhu

maka sekian la citer aku dan wajah2 mekap aku...kesimpulannya....tanpa mekap lagi bagus dan elok...laki aku pun xsuka aku bermekap2 ni dari dulu dampai skrg....dia kata klau nk mekap2 lg pasni mekap mcm masa tunang....tu je dh cukup...xyah tebal2 sgt...muka pun xpelik....hahahaha...

4 comments:

  1. Eh, kita sama! Aku pun tak suka mekap. Mekap tebal yang pernah aku pakai masa kenduri Rod baru ni. Rasa muka mcm dikotori. Hahaha! Tapi aku suka tgk pic ko ms resepsi tu. Nampak muka ko macam suci je. Kahkah! Ada unsur2 artis gitew!

    ReplyDelete
  2. biar la muka aku ada cela...(ni ayat mak andam..alasan utk mekap letak foundation tebal2)..hahaha...rimas wei..pakai mekap rasa nk kene cover2 je...yg masa resepsi tu aku request ala2 fasha sendat!..hahaha...

    ReplyDelete
  3. mekap plg seksa aku rs ialah ms masuk eprtandingan nasyid di skolah rendah dulu..pastu ms dinner kesatria d uitm..last skali..mekap masa kawin..tgk muka sendiri lps mekap kt cermin..rs cm tgk lisa surihani...takot pun ada..sbb muka 100% jadi lain..mayb sbb x pnah mekap tebal nyah,,apa pun..aku benci pd mekap tebal..buang ms weh...buang duit...plg hebat..aku pakai bedak johnsons baby...n wudhuk..hihi....ok..utk qist..jujur aku akta..muka ko x sesuai dgn mekap..tros nampak cm org monggolia..hahahahhahahhahahahhaha kejam x....

    ReplyDelete
  4. buang masa..buang duit..mmg aku sokong 100%...tp yg mcm monggolia tu aku kurang bersetuju...sbb bila aku mekap nmpk mcm org venezuela la....ala....yg mcm rosalinda aiyyamor tu...haha

    ReplyDelete