Tuesday, January 15

hobi tahunan

di kesempatan malam2 hari ni...aku nk citer skit pasal hobi tahunan kitorang..hobi tahunan ni start dari tahun 2009...hobi tahunan kitorang adalah mengumpul duit syiling...setahun sekali baru kira... hurm~~aku memang suka menabung dari kecik lg...aku ada tabung bentuk kelapa, bentuk rabbit pegang telefon, bentuk tabung haji dan macam2 lg la..dh besar ni aku just pakai tabung yg dapat free bile beli2 barang...tp akibat menyimpan untuk setahun maka aku just guna tin2 biskut atau kotak2 yg bertutup je..so senang...hehehe...


utk tahun 2009-2010.....kitorang berjaya kumpul syiling dalam RM 800 ++....duit tu kitorang simpan dalam bank and ada gak guna buat belanja dan shopping2 utk raya...utk shopping lebih banyak dari simpan...so sorang dapat sepasang kasut yang sedondon...hahahaha...


utk tahun 2010-2011....pada awalnya kitorang just simpan syiling je...kemudian dalam bulan Mac kitorang plan nk bertunang....oleh tu kitorang menambahkan kriteria menabung iaitu duit syiling dan duit RM1....maklumla kitorang keje sendiri..takde gaji bulanan so..kene jadi penyimpan tegar sebab nak bertunang dalam bulan Oktober 2011...dan hasil tabungan kitorang kira sebulan sebelum bertunang untuk beli barang2 hantaran dan lain2...jumlah terkumpul adalah sebanyak RM3000 ...++ lebih skit la..senang citer RM 3000 la...so shopping sakan la...beli barang hantaran yang bleh tahan gak la mahalnya...kira utk tahun ni xde shopping2..barang hantaran sekali dengan shopping la kiranya...

utk tahun 2011-2012....kali ni kitorang bahagi kepada dua...iaitu dua kali kira...kitorang kawen bulan May 2012..so target tahun ni lebih besar..tapi xbanyak..hahaha..utk tahun ni..kitorang kumpul duit syiling, duit RM1 dan duit RM5....tp fokusnya adalah untuk kumpul duit RM5 sebab mas kahwin aku lebih skit..so nak guna duit dalam gandaan 5 je...sempena kawen bulan 5 kononnya...hahahahaha..sampai la seminggu before kawen...cukup2 la duit RM5 kitorang...duit syiling dan duit RM1 kurang disimpan..tapi mana2 yang dah simpan tu..kitorang tukar dan buat belanja untuk kawen...dan kali keduanya untuk tahun 2012..kitorang kira balik syiling yang disimpan lepas kawen..tak banyak...sebab lepas kawen banyak gak nak pakai duit...so Alhamdulillah..duit terkumpul dari bulan May-Disember sebanyak RM397..


duit2 syiling yang kitorang kumpul ni...aku sorang je yg mengiranya...penat gile bile nak kira duit 10 sen dgn 5 sen..kadang2 ajak housemate tolong kira skali...letih~~ambik masa berjam2..bila dah kira akan dipaketkan untuk bawak g tukar kat kedai2 runcit dan mamak2 yang selalu kitorang pergi...senang lagi tukar dengan diorang dari nak tukar kat bank....


so kesimpulannya...marila menabung! walaupun utk jangka masa yang panjang dengan jumlah yg kecil, skurang2nya duit tu boleh digunakan untuk buat benda2 lain yg perlu...rezeki tak selalunya banyak..walaupun sedikit tetap dipanggil rezeki...bersyukur dan bergembiralah dengan apa yang kita ada...bila menabung ni rasa seronok dan excited skit..sebab kita tau tu hasil usaha kita selama setahun...Alhamdulillah~



tahun ni kira duit sama2 dengan kucing..orang sibuk nak mengira dia sibuk duk main2 dan tdo atas syiling tu...sejuk agaknya...yang paling bengang bila aku dh susun duit tu then diorang lalu saja2 pijak or libas2kan ekor sampai terabur balik syiling tu...hahahampeh! nasib aku sayang ko kucing!!

2 comments:

  1. Aku suka kumpul duit 50sen sekeping. Celeng aku tu bekas pringles potato yang ada pic ronaldo. Berat dah. Tapi tak sampai ratus lagi. Ada duit syiling lebih aku masuk je dlm tu. Time sengkek sangat2 baru g kedai tukar. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko mcm mak aku..suka kumpul 50sen...letak dalam tabung bentuk jagung..haha...time raya buat bg budak2 duit raya...Aku pun ada tabung pringles..tp xde gmbr la..corak2 pringles je...hahaha..kumpul bnyk2...skali je tukar baru seronok..

      Delete