Tuesday, October 21

Diet 100 Hari


InsyaAllah.. rasanya dah nekad dah kot kali ni untuk menjaga kesihatan di samping dapat la kurus sikit dan nampak sexy!! hahaha... ok.. cabaran ni aku buat bertiga dengan 2 org lagi kawan aku..alin n ana.. tp aku la paling 'monster' skali dalam 3 org tu.. so aku kene berusaha lebih lagi berbanding diorg.. so berat terkini aku.. yg aku timbang td..85.0kg..

Aku harap kali ni aku istiqomah..dan bersungguh2 untuk diet.. xmo dh pikir sangat pasal pregnant ke ape.. misi aku skrg utk sihat dan mengurangkan berat badan..supaya hormon aku ok..period aku ok..dan lepas tu..baru la senang nk merancang utk pregnant...insyaAllah..akan ada rezki lagi untuk pregnant dan selamat hingga melahirkan..

So di keheningan petang semalam..aku pikir2 macam mana aku nk istiqomah untuk menjaga berat ni.. then aku terpikir utk update di blog setiap hari selama 100 hari...sebagaimana rajin dan istiqomah nya aku dulu update blog setiap hari sepanjang 100 hari sebelum aku kawen.. kira 100 days to be bride to be la.. so aku harap dgn cara ni aku bleh istiqomah.. insyaAllah..

Perancangan aku dalam diet ni.. aku nk try slow2..xmo drastik.. aku akan cuba diet atkins.. di samping cara2 lain yg aku olah sendiri.. sebab klau ikut 100% atkins macam xmampu je nak kawal nafsu makan tu lagi..so kita start slow2 and steady.. lagipun dalam masa yg sama skrg ni aku ambik supplemen EPO (evening primrose oil) untuk membetulkan kitaran period aku..dan aku amalkan cara kampung untuk buang angin dalam badan..

Untuk update di blog ni..aku hanya akan update apa yg aku mkn dan eksesais ape yg aku buat dan lain2 la yg berkaitan dgn misi aku ni.. mungkin ada yang bergambar dan mungkin tidak..ini just sebagai diary aku je..so klau ada sesiapa yang terbaca blog aku ni..dan bercadang utk diet.. silalah rujuk ke blog lain yang lebih bnyk kongsikan maklumat..blog aku ni sekadar suka2 je.. segala apa yg aku taip ni hanyalah bnd yg terlintas di fikiran aku je.. bukan copy paste..

So akhir kata..tetapkan niat kita nk kurus untuk apa.. untuk sihat..untuk sexy dipandang suami.. untuk senang nak beribadat..untuk aktif dan cergas..untuk pregnant.. dan sebagainya.. tetapkan niat yg btul..insyaAllah..Allah akan bantu..dan jangan lupa berdoa supaya sentiasa diberikan kesihatan yang baik.. disamping rasa bahagia dan membahagiakan org lain..

Gudluck Qistina!..

Terima kasih kepada my husband..kawan2 yang memberi support.. family yang selalu suh diet.. kawan2 yang memandang sinis pada kegemukan..doktor2 yg xhabis2 suh turunkan berat klau nak pregnant.. dan x lupa juga kepada kucing2 yang selalu buat hal yang menyebabkan aku semakin aktif berlari2 di dalam rumah.. muahciked!! haha.

2 comments:

  1. ramainya suruh ko diet... eh. nak copy gambar banner tu la.. hahaha boleh jadi club ni.. :P

    ReplyDelete
  2. hahahahha.. gambar banner tu ko buat la lain.. tu berat aku..club ni utk kita 3 org je..

    ReplyDelete